Ja så var vi igång igen då, med båda maskinerna under tryck ångandes över gårdsplanen. Nu har det inte gått helt bekymmerslöst utan vi höll på 2 man hela Lördagen och halva Söndagen innan vi fått dit packningarna på de fantastiska luckorna. Det underliga var att Provtryckningen med kallvatten till 16 kg gick väl bra men när vi så började elda så kana packningen undan vid 4 kg och det var till att börja om. Inte en gång utan flera tills vi förstått felet och modifierat luckorna en aning.
När lokomobilen väl var ute blir verkstaden så stor med ens. Det är bedrövligt vad de drar in mycket grus och vad vatten det blir på golvet när man kalltrycker. Här kallades städpatrullen raskt in. |
Här är Munktells lokomobilen så äntligen ute och snurrar runt på fastigheten. Det är en grann maskin på flera sätt det ser man när man har lite annat att jämnföra med |
Måndag kväll bjöd på strålande väder och med båda Lokomobilerna ute för uppeldning var spänningen hög. Nu var det igen dags för Casen att bjuda på sig och Munktellarn att verifiera sin förträfflighet. Allt gick bra och vi Casen uppsmörjd ordentligt. Sedan var det dags för en rundur ett stycke söderut på den gamlaste av vägsträckorna mot Skara. Ett antal hundra meter av grusvägen av rikssexans gamla sträckning före 1956 står till vårt förfogande och bjuder en ren idyll mellan lövverket. Vägen är helt enkelt autentisk för sammanhanget.
Nedan två bilder på ekipagen som de var under kvällens tillställning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar