Gnistan flammar till - sen vet vi vad vi vill.
![]() |
Denna Avery på en auktion i Arizona USA tände gnistan på nytt |
Redan när vi sent 1970 tal erfor om att det faktiskt funnits en Avery lokomobil i Sverige så väcktes begäret efter en sådan. Men möjligheten att köpa en Fowlers Plöjmaskin låg något närmare i tiden och då så skedde 1980 löpte vi ju linan ut och köpte två st, ett komplett par. Därmed var både ekonomin och det emetionella åtagandet full bokade för några år framöver. Men just i den vevan så vart vi även erbjudna att köpa en av dessa Avery lokomobiler i USA av en av dåtidens främsta preservationister, Robert L Johnsson, Vi mäktade inte med det så det hela måtte avböjas men gnistan slocknade inte utan brann på sparlåga ända till för ca 3 årsedan. Under vissa kortare stunder eller perioder har den då och då flammat upp och ett av de större flammorna lyste upp tillvaron när en 22 hk Avery var uppe till försäljning i Arizona för några årsedan. Den auktionen bevakade vi utan att agera och ångrade att vi inte lade in ett bud.
Ytterligare tillfällen
![]() |
En Avery på auktion i Missouri, som vi bjöd på.
|
En ny chans erbjöds för tre årsedan vid en annan auktion i USA och vi var då med på budgivningen men blev överbjudna och utan lokomobil. Det skumma i den affären var att ryktet sade att den hade blivit, Sold overseas, and is going to Sweden. Men priset var utöver vårt maxbud så det kunde inte vara vi utan vi uppfattade det som att någon annan hade införskaffat denna maskin till Sverige. Efter kontakt med auktionsroparen så erfor vi att så inte var fallet utan den kom att stanna i USA. En snopen tilldragelse med ovisshet under en tid.
Dock fick vi erbjudande om ytterligare en Avery som vi då tackade nej till med följd att vi läste på lite bättre och genom de efterforskningar vi gjorde så hade vi inom loppet av ett par år lokaliserat hela 5 st Avery lokomobiler som var till salu. Vi hade vid denna tiden inte riktigt klart för oss skillnaderna mellan de olika beteckningarna så under tiden läste vi på och lärde oss att skilja isär de olika modellerna.
En maskin som vi då samtidigt kom i kontakt med visade sig vara en av den högbyggda modellen med den större pannan. En 30 hk lokomobil tillverkad relativt tidigt. Uppgifterna tydde på 1908 och den såg verkligen trevlig ut i sitt omålade orörda skick och då den direkt matchade våra yttersta önskningar.
Per datan att beskriva som en, Avery 30 hk från 1908-9, det var ju vad som både Gårdstånga och Stafva hade haft och nu vi visste att det var den vi ville ha.
Detta var ju en chansning för omöjligt kunde vi veta vad vi köpte ifråga om skick och kondition vad som ytterligare gäller än det som man ser på bild. Pannans kondition är ju avgörande för maskinens drift och även om säljarens uppskattning låter possitiv och optimistisk så finns ju inga garantier. Maskineriet kan man ju enklare som verkstadsman ordna till och till och med ett och annat gjutarbete går ju att få ordnat om så vore. Men vågar man inget så vinner man inget sa han alltid den gamle att hans mor sade, så det gick vi på.
Vi ville ju så gärna ha den och översåg nog med att och annat som borde kollats kanske.
En maskin som vi då samtidigt kom i kontakt med visade sig vara en av den högbyggda modellen med den större pannan. En 30 hk lokomobil tillverkad relativt tidigt. Uppgifterna tydde på 1908 och den såg verkligen trevlig ut i sitt omålade orörda skick och då den direkt matchade våra yttersta önskningar.
Per datan att beskriva som en, Avery 30 hk från 1908-9, det var ju vad som både Gårdstånga och Stafva hade haft och nu vi visste att det var den vi ville ha.
Detta var ju en chansning för omöjligt kunde vi veta vad vi köpte ifråga om skick och kondition vad som ytterligare gäller än det som man ser på bild. Pannans kondition är ju avgörande för maskinens drift och även om säljarens uppskattning låter possitiv och optimistisk så finns ju inga garantier. Maskineriet kan man ju enklare som verkstadsman ordna till och till och med ett och annat gjutarbete går ju att få ordnat om så vore. Men vågar man inget så vinner man inget sa han alltid den gamle att hans mor sade, så det gick vi på.
Vi ville ju så gärna ha den och översåg nog med att och annat som borde kollats kanske.
Nu var det inte helt lätt att organisera transport och lastning av den 15 ton tunga pjäsen. Den måste ju rimligtvis demonteras för att passa in i containern. Ett alternativ som diskuterades var användandet av "Flat rack" ett ställningstagande som överläts till lastarna. Det hade säkert varit ett dyrare alternativ men valet blev Container och 4 dagars demonterings arbete.
Ur monterad från chassiet kom pannan som en stationär enhet i containern. Bakhjul och axeln var demonterade liksom de stora kugghjulen, och hytten. Varsågod Avery in kit form. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar