Vad är fram och bak på en KRIMO
Mitt sätt att se det I min beskrivning betraktas motorn som fram där framvagn och dragstång är placerade. |
........ooo0ooo.....
En stationär motor har ingen självklar frampart utan fram är, där tändkulan är, menade min antagonist |
Hur kan du komma fram till detta, varför är det självklart, vem bestämmer det, var frågeställarens invändning.
-Min stationära KRIMO som inte har ett hjulunderställ, utan står på ett gjutet fundament ser jag som att framändan är där tändkulan är.
Det hjälpte inte att jag förklarade hur jag tänkte och att den stationära motorn som för övrigt är likadan som den transportabla, var att betrakta på samma sätt som en transportabel. Vevaxeln fram och tändkulan bak.
Liten Gallupp ger olika svar
Förstod inte varför det blev så komplicerat först men efter en dialog med min antagonist så började jag själv undra. För att se hur hållbara mina argument var, gjordes en enkel liten Gallupp undersökning till ett antal vänner och samlarkollegor. Det har nu blivit 16 st som svarat på frågan om vad som de anser är fram och bak på en KRIMO motor. Då jag fick 2 svar av dessa som tyckte enligt den andra åsikten och ytterligare 2 som inte kunde bestämma vilket, var så kvar 10 på min sida av saken. Men saken blev inte avgjord med det för kanske det var något i min fråga som fick frammanat det svaret?
Samtida beskrivning avgör
Ett par framförde den goda iden att konsultera samtidsdokument och skrivningar i saken. Någon anförde att han läst att fram var vevaxeländan, varför jag önskade bevis för det. Inom kort kommer svaren.
Redan 1910 anges med stor tydlighet att Beijers anser motorns fram var Vevaxeländan. I andra stycket beskrivs hur veven lutar 45 grader framåt och sedan i tredje stycket instrueras för start att Svänghjulet vrids hastigt bakåt. Då maskinen startas för en klockvis rotationsriktining, eller medsols, så skulle saken kunna vara avgjord.
Men vi sökte efter fler svar och i beskrivning över TORPS motorn kan vi läsa nedanstående. "Antages att kolven befinner sig i sitt främre läge (närmast vevaxeln)" Genom detta anser jag att frågan är avgjord.
Ingen anledning att betrakta den stationära motorn annorlunda än som om den vore transportabel finns heller att finna i dessa båda urkunder, då de båda refererar till motorns arbets sätt och konstruktion.
I en beskrivning över TORPS motorn från 1923, framgår med största önskvärda tydlighet att vevaxeländan är fram |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar