Så sägs det ofta och inom subsamleriet är det otvivelakligen så. Intresset för loklyktor är en i sammanhanget helt ny inriktning för RUBENS, som ihärdigt hävdar att de inte är intresserade av Järnvägs matriel. För övrigt är vi inte säkra på benämningen heller för kanske att dessa lyktor hade sin plats på annat ställe också? I Amerikanskan där vi mött på dem är det ju Head lights.
När den första lyktan av märket STAR HEAD LIGHT kom till samlingarna med CASE 9, väcktes en låga, som man mycket passande skulle kunna uttrycka det. Men det klart att dessa vackra engelska mässings lyktor som vi ser på Britternas showmans engines, de har väl alltid uppskattats. En av dessa finns för övrigt undanställd till ånglastbilen. Men därifrån till att börja att i verklig mening "se" dessa betydligt större, men mindre i ögonfallande plåtholkar som vi refererar till som loklyktor är det lång väg. Det vill nog till någon gammal amerikansk självgångare för att det ska ta tag riktigt. Och det är nog mest sammanhanget som gör intresset och då sker det som så ofta händer att det sammanfaller med våra rälsbundna kusiner. De första lyktorna vi varit i kontakt med har varit Amerikanska men så för ett tag sedan annonserades denna svenska lykta ut vars fason är inom ramen för vad vi lärt oss passa på lokomobilerna. Nu kändes det med ens angeläget och till ock med rimligt att tänka sig en sådan på Munktellarn i fram. Med Svensk skylt på lyktan kändes det helt enkelt fullt rimligt att det kunde vara ett samtida tillägg.
Många självgångare har där varit nere i mörkaste Småland förvisso, men strålkastare på någon avbildad maskin har jag aldrig sett? Ändå skulle det vara mäktigt kanske med lite extra utrustning. Denna svenska lampa från J.W. Gundberg Stockholm är bra i formatet och tillsynes komplett om än med någon mindre skada kanske. Vad är ett sprucket glas i sammanhanget?
Många självgångare har där varit nere i mörkaste Småland förvisso, men strålkastare på någon avbildad maskin har jag aldrig sett? Ändå skulle det vara mäktigt kanske med lite extra utrustning. Denna svenska lampa från J.W. Gundberg Stockholm är bra i formatet och tillsynes komplett om än med någon mindre skada kanske. Vad är ett sprucket glas i sammanhanget?
Med den lilla CASE lokomobilen följde denna STAR lyktan men fästet var helt ovärdigt eller rättare sagt vedervärdigt och revs bort fort och omedelbart. Den har därför inte blivit monterad under de två åren vi haft igång maskinen. Men precis som på andra håll i livet så ger en massa lull-lull lite status varför jag gärna skulle se att vi finge på den med ett värdigt fäste då förstås.
AVERY lokomobilen har lyktan/headlight överst till höger till monterad till pannan. Den är i gott skick men saknar brännare. Och till höger nedre sista bilden, en av de nya lyktor som tillverkas i USA i sporadisk omfattning endast. Naturligtvis har vi från RUBENS stått i denna kö och hoppas få våra levererade under året. Var vi skall ha alla lyktorn har vi inte bestämt men det måste man inte bestämma heller. Det är det som så mycket annat i vårt sammanhang - Ha begäret.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar