Avlastningen av containern med det åtråvärda godset gick snabbt och smidigt. Det var en enkel historia då hjul och allt var på, så det var bara att rulla ut. Det var ju inte många kollin i sammanhanget utan det utsträckte sig i princip till maskin tak och tank. Trucken fick göra jobbet och det märks när man kommer ner i dessa tidiga åldrar att tankegången var annorlunda.
T.ex finns där ingen riktig dragkrok baktill om än ett
drag. Det var i varje fall en tross som var rätta verktyget att dra med. Taket som var avmonterat tick hänga i stoppar från truckgafflarna under monteringen. Smidigt smidigt.
Men det är inte ett tak för att klä vind vid ev flaktransport inte. I
och för sig var det inte taket som det var fel på utan stolpar och
stagning som var helt otillräckliga. Tendern eller plattformen om man så
vill lutar backåt så otrevligt vilket skulle behöva justeras upp
ordentligt. Kanske maskinen lider av en "uptuning" från 1960 talet i någons
öga. En explosition i en färgfabrik, säger en annan, och vi är inte sena
att hålla med, om vi dömer utifrån dagens värderingar med rost som
värdegrund. Patina kallas det nu men det kan aldrig bli original, som
det ofta benämns. När denna maskinen renoverades till vad den idag är
var det annorlunda. Då var den stora majoriteten rostiga maskiner så då
gällde det att om möjligt efterlikna originalet. Det är det den
representerar främst, en urgammal lokomobil med 60 tals renovering.
Också det en tidsepok i maskinens historia, snart lika lång, om inte
redan, som den verksamma tiden. 50 år på museum i New Hampshire och
ytterligare ett antal i privat ägo måste tära på minnet av de händelser
som utspelat sig kring maskinen under sina arbetsverksamma år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar