Baktill på denna bild står det att det är tröskning hos vår granne Emil Jönsson med Bertils Lokomobil. Möjligen är det den som är på Munktellsmuseét. |
Annonsen från 1977 som gjorde mig uppmärksam på att Bertill Jönsson Kassagård fanns |
Första gången jag träffade på Bertil Jönsson Kassagård var genom den annons han hade i ATL 1977 i vilken han annonserade efter Självgående Lokomobil och Avance motorplog. Detta var i ögonfallande då annonser som sökte lokomobil på 1970 talet
var alla normalt våra egna, vad jag minns. Detta var något nytt och det faktum att jag rivit ur annonsen talar sitt tydliga språk. Vi kontaktade honom aldrig men namnet fastnade och när han så en kväll omkring 1980 klev in i verkstaden och presenterade sig som Bertil Jönsson, förekom jag honom med att säga -Kassagård, Ängelholm? Han blev helt stum och det var en man som man inte gärna satte på plats, men det faktum att han var bekant, om än bara till namnet gjorde honom väldigt förvånad. Vi var ju relativt långt komna med renoveringen och återuppbyggnaden av vår Munktells självgångare så nu blev han väldigt väl till mods. Han hade i sin ungdom kört självgångare och detta ämne var honom mycket kärt, varför mötet med en självgångare blev en välkommen återbekanskap.
var alla normalt våra egna, vad jag minns. Detta var något nytt och det faktum att jag rivit ur annonsen talar sitt tydliga språk. Vi kontaktade honom aldrig men namnet fastnade och när han så en kväll omkring 1980 klev in i verkstaden och presenterade sig som Bertil Jönsson, förekom jag honom med att säga -Kassagård, Ängelholm? Han blev helt stum och det var en man som man inte gärna satte på plats, men det faktum att han var bekant, om än bara till namnet gjorde honom väldigt förvånad. Vi var ju relativt långt komna med renoveringen och återuppbyggnaden av vår Munktells självgångare så nu blev han väldigt väl till mods. Han hade i sin ungdom kört självgångare och detta ämne var honom mycket kärt, varför mötet med en självgångare blev en välkommen återbekanskap.
På hemresa
Anledningen till sitt besök var att han hade varit uppe på Muktells i Eskilstuna och besökt den stora modell 30-40 traktorn som han en gång skänkte dit. Våra kontakter med BM genom Bengt Ohlin och Sven Arnegård var ju nära och många vid denna tiden med BM 150 års jubileét i antågande, och genom de samtal som hade förts med PR ledningen, hade han blivit rekomenderad att fara denna vägen hem.
Att den stora traktorn hamnade där uppe var för övrigt att den vid något jubeleum där på 1950 talet lånades upp och efter tillställningen värderade Bertil Jönsson den inte mer än, att de kunde behålla den. Med orden "Det är väl inte mycket idé att bekosta returfrakt på den så den kan ni behålla" lär han ha sagt, och " det var det dummaste jag någonsin sagt " sa han vidare. Han var vid den här tiden då i slutet på 70 talet väldigt ångerful över den saken. Ångrade gjorde han även att han hade förmått sig att säljs den sista 20-24 traktorn han hade så sent som på 1960 talet. Där hade varit ett flertal såväl 20-24 som de tidigare 30-40 traktorer på kassagård och envolverade i den maskinstation som bedrevs därifrån. Vid mitt besök hade han bara en vanlig H lokomobil och en J-D D kvar i maskinväg. J-D hade han tydligen varit försäljare på under en tid.
Här är Bertil Jönsson i yngre dagar med sitt arbetslag poserande framför en av sina Munktells 30-40 traktorer som han använde i sin maskinstation. |
När Bertil gick ur tiden har jag inte memorierat men för mig var det för tidigt, men vad jag är glad för att jag jag mötte honom och tog tillfället i akt att besöka, brevväxla och resonera med honom. Han var en spännande länk bakåt i tiden. Bertil Jönsson var en sådan person som man alltid vill ha kvar att tillgå och bolla sina frågor och erfarenheter med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar