"Jag har kanske lite information kring den aktuella maskinen och vet mycket väl var maskinen var uppställd." ,.... "Gunnar Eliasson var min far. "
Så skriver Lars Eliasson bl.a. med anledning av Bloggen. http://rubensmaskinhistoriska.blogspot.se/2012/12/asljunga.html
En mail av den kalibern får oss att rycka till och inte känna oss så ensamma hela tiden. Genast blev maskinen högaktuell och när Lars Eliassons egna skriverier kommer för ögonen så förstår vi att han sitter på besiktningsboken till maskinen som jag nämnde saknades i första inlägget. Men där var ett fel, då maskin numret inte stämde? Nu visade det sig efter kontroll att vi hade en siffra fel med 5789, istället för det rätta 5788. Man undrar hur länge man levt med den villfarelsen? Ca 30-40 år ser det ut som. En annan sak som jag återupptäckte och vilket även lurade mig ordentligt först var att maskinen har fel cylinderlock. Någonting tycks ha hänt med rätta orginal locket för det är ersatt med ett lock från runt 1903-4 som bär alldeles fel tillverkningsnummer.

Som en breddning av den historiska dokumentationen, kan ju vara lämpligt att nämna att de tre första köptes av far, emedan den fjärde inte kom loss förrän Unosson i Reftele plockade dän den i början på 1990 talet. Hjulen till den maskinen hade Varolin i Sandared då redan köpt för att ha på sin kompundlokomobil. Från Reftele kom maskinen sedan till High Chaparall. När hembygdsföreningen i Bjärnum nu på senare år började intressera sig för detta så kunde vi i våra kontakter med Jonas Lindé visa på hembygdsföreningen var den fanns Den återköptes till Bjärnum och har nu blivit iordningställd där.

Dagens 2 bilder visar maskinen under påbörjad hjulmontering och den nedre visar maskinen när det var lastat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar