28 mars 2013

Visst den var dyr - men vilken lektyr




Vintern har varit lam på många sätt. Museeverkstaden har varit tyst och kall och i avsaknd av liv. Att vara egenföretagare kan vara knepigt om man vill vara en stund  i verksamheten och en stund i hobbyn. Det enklaste är att dra ner gardin och försöka glömma att man har 160m2 varmbonad hobbylokal och fortsätta gnaga på de där aluminium bitarna som någon annan betalar för. Det är trots allt leveranserna man lever av.

Därför har verksamheten mest handlat om olika småsaker  och kompletterande föremål, som inköpts den senaste tiden. Bland det mer intressanta vi kommit över alldeles nyligen är en orginal katalog på Avery lokomobilerna. Då den är daterad 1908 är den ännu mer precis i det att vår AVERY 30  är just daterad 1908-9. Så var och den på Gårdstånga, i Skåne liksom den på Stafva, Gotland, under den tid det begav sig.  

Även om vi anser oss veta hur den maskin vi köpt ser ut monterad och körbar, så förtar det inte glädjen  att läsa dessa katalogbilder.

Där finns skillnader, om än bara på detaljnivå mellan maskinerna. Att kunna fördjupa sig i orginal och autencitet i dessa bilder är som att vara upptäcksresande. Att föreställa sig  att man kan ta tag med handen och göra att kliv upp på plattformen längst bak, är en typ av fantasi man hittade och utvecklade som barn redan och den vill jag skall hänga kvar. Även om maskinen står där ute i verkligheten så är katalog versionen av att köra speciell, och bekymmersfri.

Kanske att man måste vara en förlorad drömmare för att kunna hänge sig åt något så otympligt som det vi möter i en Avery. Ingenting ser du när du kör, jo möjligen rakt framåt på den sida ratten är belägen. I övrigt får du som rattare av maskinen helt förlita dig på din partners ögon för den andra sidan. Men så är maskinen inte konstruerad för stadstrafik utan den vida prärien.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar