Fennia motor från Gävlefabrik - ytterligare en teknikhistorisk relik
Fennia 3 hk
I kontrast till
den enorma elmotorn från Hällekis blev vi vårdnadshavare till en liten
fotogenmotor nyligen. En närbelägen
motorentusiast hörde av sig och undrade om vi ville bli vid en liten bensin/
fotogenmotor. Vi hade inget direkt för oss den där kvällen så vi for bort för
att se på den och farandes i lastbilen så var processen liten då vi drog på den
lille.
Motorn har ett tilltalande
yttre rent grundläggande, men har vid något tillfälle adopterats av
kompletterings galna ”allt måste gå att köra” ivrare. För den var försedd med lite udda bits och
delar som kanske fått den att puttra och snurra lite men till den fulhetsgrad
att det passerat flera steg på straffskalan. Vi har hellre motorn tyst och kall
än belastar den med allsköns bråte från bilar och mopeder bara för att den
skall röra på sig. Vi finner inte det så viktigt utan bevarar hellre motorns
identitet än bygger en bastard. Ok jag kan ämnet sedan många år men låt mig
säga det igen. VI gör så, andra gör på annat sätt, men vi säger inte att det
ena är mer rätt än det andra. Därmed är den diskussionen undanröjd.
Vad som
ursprungligen hänt med original förgasare, magnet mm, vet ingen. Då den var utan skylt och den förra ägaren
inte mindes motorns namn eller tillverkare så triggades man ju till att söka detta. Vår vän och
samlarkollega Thomas Davidsson har en förnämlig hemsida i detta sammanhang och
snart hade vi hittat en bild en dylika
motor och så identifierades den till en FENNIA. Tillverkad av Gävle Motorfabrik i Bomhus,
Gävle kanske 1916 eller troligen senare.
Så värst mycket
mer vet vi inte om dessa motorer men i läsekretsen kanske den finns, så hör
gärna av er.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar