.....................oooooooooooooooo000oooooooooooooooo .....................
Den självgående lokomobilen är Fredriks paradfordon |
Jag har inte full koll på hur detta är organiserat riktigt men inser att Fredrik nog drar ett stort lass. Till sin hjälp har han uppenbarligen en skara lojala kompisar och andra relaterade till Museet och samlingarna där på gården. Och även om det var många engagerade så verkade mycket av allt "donkey work" utfört av far och mor Zackow. Ett fantastiskt stort jobb att ro allt i land.
IHC 8-16 Junior var inte äldst men kanske finast? |
Ångsågen i Nyhamnsläge |
Utställningen, showen eller vad man skall benämna det var imponerande fullödig av div olika gammaldags maskiner. Inte mindre än 3 lokomobiler fanns på plats och samtliga hemmahörande på stället. Flaggskeppet måste vara den självgående lokomobilen under överinseende av Jimmy Pihl. Den rara lilla Marshallen förspänd för den unika horisontella ramsågen var bara en av toppskotten bland alla på denna begränsade lilla yta. Eller vad sägs om att uppleva inte mindre än tre olika tröskset i arbete. Det var Ångtröskan, liksom det traktordrivna trösksetet. Men där fanns även modernare tröskset i form av elmotorvagnen, eller som det står in de tidigare prospekten El-lokomobil. Vi kunde förkovra oss i Stenkrossning, takspånshyvlning, och vedklyvning efter bästa vedgårds tempo. Där det inte var tidigare nämnda ångmaskiner som drivkälla var det tändkulemotorer av alla de slag eller någon veterantraktor.
Joakim Pihl vid stenkrossen |
Ur högtalarna klingar det skånska språket från Nils Erik Sjöstrands speakerstämma. Under paraden visas ett urval av traktorer upp och det är inte brist på intressanta exemplar i sammanhanget. Äldst den här gången var IHC TITAN från 1919. Men klassiska Svenska modeller som Munktells typ 30 och AVANCE 35 från sena 20 talet står högt i kurs bland publiken.
Spektaklet är tävlingen i precisionskörning där deltagarna skall hitta rätta positioner under hängande lod, på vippbrygga, och med förbundna ögon mot mållinjen.
AVANCE och Munktells var stora traktorer då. Nu är de bara storheter var de än befinner sig. |
Att arrangera en utomhus aktivitet av det här slaget under sena september är ett spel med vädrets makter. Att det förespeglas de bästa förutsättningarna med sol och klar himmel den ena dagen är inte någon garanti att det så förblir dagen därpå. Väderväxlingar, det har arrangemanget varit utsatt för många gånger och så även i år. Lördagsfina vädret varade den dagen för att övergå till regn och molnighet under söndagen, till förtret för arrangörer och tilltänkta besökare. Trots en sämre söndag så upplevde jag att publiktillströmningen var god
men utan tvekan var tillställningen värd dubbelt så många besökare. Där var alltså många som i en sådan räkning, missade denna fina tillställning så som jag tidigare år gjort.
Framför mitt Tack till alla och hoppas på att vi kan ses igen där om ett år.
Elmotorvagnen eller Elektro-lokomobil som vi ibland kan läsa i de samtida skrivningarna, var något nytt 1918, Ett intressant om än inte lika spektakulär uppställning som ång eller traktor tröskorna. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar