3 jan. 2014

2013 - endel av det vi hann och vann - På året som försvann

2013
Så när allt är över är det tid för en sammanfattning. Vad blev inte av och vad kom in som inte var planerat. De två stora tillskotten var helt oplanerade visar det sig medans andra planerade aktiviteter aldrig kom till. Med det skulle man kunna summera att det aldrig blir det som man tänkt sig, eller så som min farmor visst brukade säga. Människan spår men GUD rår.

Jämväl upplevs 2013 som ett bra år för RUBENS, vi tackar alla som varit med och bidragit till resultatet på olika sätt. Vi tackar för alla vänliga människor som har haft  förståelse för att vi inte har kunnat medverka på de engagemang vi varit  inbjudna till. Vi är glada för alla gamla kontakter som hållits vid liv under året liksom så många nya vi nåtts av. Oavsett hur tekniskt verksamheten än kan te sig, så är det hela till för människor, utfört av människor och i den kontakten vilket detta sker, skapas motivationen.      

Verksamheten vid RUBENS ändras hela tiden beroende på förutsättningarna. Planerade aktiviteter eller köp kan prioriteras undan eller fram om livet kräver/ bjuder på något annat. 2013 visade sig bli ännu ett inköps år med ett antal oförutsedda tillskott av hög dignitet. Med bibehållna intäkter så går det men med krympande tär det på resurserna. Intäktssidan har minskat i år beroende på en mycket begränsad utåtriktad verksamhet. Besöksfrekvensen har varit den lägsta sedan starten vill jag påstå.
Den sjunkande besöksfrekvensen är rent statistisk, inte ett problem eller någon besvikelse, utan ett förväntat resultat efter att vi inte marknadsfört oss på på över 15 år. Ombyggnaden av E20 reducerade slutligen de spontana besöken till i stort sett noll. Vi välkomnar naturligtvis besökare som kommer, men vi ber ingen komma genom annonser och annat publikfrieri. Genom detta att inte agera för större besökssiffror så behåller vi vår personliga frihet och irriterar inte någon med att hävda att våra maskiner är något att se och uppleva. Samtidigt i skrivande stund har RUBENS aldrig varit så innehållsrikt som det nu är.
Aktivitetsmässigt var det lika så en generellt låg nivå 2013. Endast 2 karusell körningar var vad vi tog engagemang på. Sedan var vi på plats vid, Greasted, Målilla och Kullabygdens evenemang men utan medhavda maskiner.


Det är på inventarie sidan det hänt mest. Redan under Februari / Mars tillkom en liten lokomobil som hade kommit fram ur sin tidskapsel på en ö uppe i Norrland. Denna lilla lokomobil visade sig vara en av Fjellströms maskiner byggda lokalt uppe i  Stavaträsk, Västerbotten.


Ytterligare smådetaljer till den det väl så viktiga sub-samleriet i form av lyktor, skyltar, kataloger och liknande rann in hela våren.



En mycket trevlig liten maskin köptes i början av sommaren rent spontant och vilken vi ännu inte fått hem. Det är en liten självgående lokomobil från 1891. Den står fortfarande kvar på plats och i väntan på transport men vi hoppas kunna få hem den under första halvåret 2014.


Sommaren bjöd på mindre av tillskott men ett mer anmärkningsvärt tillskott är den enorma el motor vi fick från Svenska Foder i Hällekis. 8 ton elmotor är stort och motorn är dryga 2 meter i diameter.

I början av Augusti förvärvas genom en tillfällighet årets sensation. En lokomobil från Torps Mek Verkstad. Express  no 110 från 1888. Den har stått i sin tidskapsel, en vagnsbod, i ca 67 år och måste ses som ett närmast oslagbart fynd i samlarhänseende. Så komplett att den kan rubriceras som 99% -ig, och inget trasigt. Ett sådant fynd är utanför alla kalkyler och förhoppningar.


Händelsen väckte t.o.m. internationell uppmärksamhet genom en artikel i den  Engelska  tidningen OLD GLORY.  Englands och världens främsta magazin inom maskinhistorisk nostalgi med världsomspännande utgivningsområde.
En ny fräsmaskin till Bolaget dörr i dörr med Museet, gjorde att vi fick göra en omflyttning och därefter leva med en något reducerad yta framöver för Rubens del. Men det kan vi ta genom de fördelar som kommer därav.

September-Oktober månad genomsyrades av diverse små prylar samt genom att en affär som gjordes för 40 årsedan avslutades. Det var besiktningsboken till en lokomobil som far köpte nere i Småland på gränsen till Skåne som överlämnades till oss efter alla dessa år. 

I December genomförs en affär där Rubens övertar en större del av Sven Arvid Perssons motorsamling i Munka-Ljungby. Sven var mer känd som "Pelikanen" i våra kretsar och ett antal högintressanta inventarier överfördes till RUBENS samlingar som därigenom blir alltmer komplett. Sista lasset för året rubriceras det som, när bilen med Munktells maskiner passerar genom Småland.


Av olika själ avstannade verksamheten i musee verkstaden under våren och omtubningen av Case 9 har ännu inte återupptagits. Hela den fysiska verksamheten av RUBENS har nått en låg nivå genom att vi prioriterat andra delar av livet. Att driva egen rörelse kan ta mer kraft än det ger emellanåt och då museeverksamheten inte är ett måste på samma sätt så har det fått stå tillbaka.

Det tilltänkta fyllningen under hösten kom aldrig oss till del utan faller så in i det outrättade. Utvecklingen gick en helt annan väg och vi står där nu med vår grop i väntan på en annan lösning. Därmed kommer mycket av utvecklingen på lokal marknivå att vara osäker framöver och får mer en osäker tidsplan. Marken är säkrad  det är bara en fråga om resurser till att förädla den som låter vänta på sig.







1 kommentar:

  1. Funderade på ett spontanbesök, på tid då jag förväntade mig att bara åka förbi och se vad som fanns att se utanför. Förhoppningsvis får man möjlighet att återkomma under rimligare tider. Knappade in adressen på hitta.se. Är det den som stämmer, eller är det så som hemsidan antuyder att samlingarna finns närmare E20?

    Förstår helt att tiden och annat gör det svårt att driva maskinmuseum.

    Mvh

    J

    SvaraRadera