2 jan. 2014

JUNE är det nog - Från en motorplog


Det är nog en JUNE motorplogsmotor
I uppgörelsen om Sven Arvid Perssons ( Pelikanen ) motorer var en 2 cylindrig motor som mycket påminner om Avance och Munktells 22/30 traktormotorer. Det var beskrivet för mig av Sven Arvid som en JUNE motorplogsmotor, vilket det också visat sig vara efter  vidare efterforskningar.

Från 1917-
JUNE motorplogar tillverkades 1917- ca 1922?, varav de första var försedda med en 2 cylindrig tändkulemotor. Dessa benämns av företaget som Naftamotorer och var väl närmast att benämna som fotogenmotorer. Det står att de visade sig snart vara alltför väderkänsliga, vilket förklaras som att de inte kunde hålla sig varma utan kallnade på tändkulan varför de ersattes med tyska bensinmotorer. I alla fall till en början med. Det bör ha varit under 1919 eller 20 kanske. Den enda bevarade JUNE motorplogen vi har  kännedom om, är den som finns i Quensland Australien. Den är av just denna tidigaste typen med 2 cylindrig tändkula, eller Naftamotorn. Så även om ingen motorplog har överlevt i Sverige så har dock en av dessa 2 cylindriga Naftamotorer för motorplog överlevt och således nyligen anslutits till RUBENS samlingar.  Denna motor är så vitt vi känner till det enda kvarvarande artefakten, om man får kalla det så, från motorplogarna från Bankeryd, förutom motorplogen i Australien. Motorerna är speciella då de har en gemensam tändkula för båda cylindrarna visst. Detta har jag inte läst på, men vi får kanske mer kunskap om det genom den bok om JUNE som är annonserad att komma ut efter helgerna.
Motorplogen som vår motor kommer från, tillverkades i Bankeryd norr om Jönköping f.o.m. 1917 och framåt. Den 2 cylindriga tändkulan för fotogen, benämnd Naftamotor av tillverkaren, var den ursprungliga motorn i JUNE plogen. Motorn är dock tillverkad vid JMWs motorfabrik i Jönköping.
 
Två bilder på vår nafta motor från JUNEPLOGEN.


Från ett mudderverk
Motorn från Sven Arvid Persson är komplett och enligt den uppgift vi lyckats få fatt på från en av Sven Arvids kompisar är att den suttit i ett mudderverk senast, borta i Blekinge. Mer än så vet vi inte om denna motorn, men en motorplogs motor är det ursprungligen helt klart. Denna motors nummer ligger ca 30 nummer lägre än den motorn på den i Australien bevarade Motorplogen. Och vi funderade en stund på den annorlunda ljuddämparen osv men ser efter vidare studier att den bara har vänts uppåt då den original på motorplogen är placerad mellan motorn och ramen. Därav det egendomliga urtaget som vi uppfattar är till för att ge plats för rambalken.



Här är 3 bilder på JUNE produkter. Till vänster ett klipp från produktionslinjen i Bankeryd där motorplogarna monterades samman. Den bilden visar hur avgaserna leds individuellt från cylindrarna till ljuddämparen i gjutna rör.
Ovan till höger en bild från en utställning tillsammans med firmans motorvält. Göteborg 1923.
Till vänster  här  är en bild jag hittade i arkivet från det material vi en gång fick från Dagsnäs egendom.
En JUNE industri utrustad traktor med den senare 4 cylindriga motorn. Datum okänt men uppfattas som sent 1920 tal av undertecknad. Lägger med den då den är smått attraktiv i mitt tycke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar