29 jan. 2015

Slutet inte sagt - Men det börjar med kontrakt - Gärdesboda del 2

Alla vägar går till Rom, ...
I en blogg av den 6 mars 2011 beskrevs händelseutvecklingen inför köpet av en lokomobil vid Gärdesboda torvmosse, Töreboda, alldeles i början av vår samlargärning närmare bestämt 1969.

http://rubensmaskinhistoriska.blogspot.se/2011/03/kopt-tips-i-toreboda-gav-mer-av-det.html

.. eller skall det vara Blom?
Alldeles för några dagar sedan kommer en kusin in till mig  på kvällskvisten och räcker över ett kuvert med ett köpekontrakt i, ett kontrakt avseende en lokomobil köpt till Töreboda 1905. Något maskinnummer finns inte angivet i kontraktet men väl typ H och 13 eff hk  vilket direkt får mig att anta att det avser den av oss inköpta maskinen  i Gärdesboda.  Jag söker  med blicken efter något som verkligen binder  mitt antagande till detta kvitto och visst, längre ner anges ju tydligt "Gerdesboda 28 maj 1905. Saken är klar, här kommer han således med originalkontraktet som  var underlag för leveransen av denna maskin vilken vi nu haft i vår ägo i 45 år.  Ett dokument av en typ jag inte vet om jag någonsin tidigare sett, men som inte är så där väldigt pulsdrivande om man inte haft lokomobilen ifråga. Nu känns det dock helt rätt och ger ytterligare bränsle åt verksamheten. Det känns som om det är en större mening  med det man gör, förutom att bara tillfredställa ett omättligt HA-begär.
För något årsedan kom ju besiktningsboken tillrätta på en annan lokomobil som vi köpt under tidigt 70 tal nere i Småland. Skam den som ger sig, eller trägen vinner är gamla uttryck som passa in.Hur denna min kusin kommit över denna handling  var en slump då han i sin tur  mött en bekant på ett matställe  och då kommit att prata om det ena och det andra. I sammanhanget kom man in på RUBENS  lokomobiler och vederbörande hade då just  fått fatt på detta kontraktet  och överlät det  så till vår kusin för vidare förmedling.
Vidstående bilder är hämtade från kataloger och prospekt som kan antas vara den tidens köpares beslutsunderlag. Lokomobilerna  i illustrationerna är tidsenliga med den enligt köpekontraktet beställda maskinen. Notera  det på kontraktet tillförda noteringen att - ett linhjul till lokomobilen, samt +30 meter splitsad ståltrådslina no 26 ingå i priset.  Mycket riktigt är  maskinen försedd med en linhjul å motsatta ände till balanshjulet.  (jmf bild i tidigare blogg) Klass H var  vid denna tid den helt dominerande typen av lokomobil, och en försäljningssuccé vid Munktells.
Klass H introducerades 1897, och fanns i katalogerna upptagna i  olika antal storlekar, men som mest var det nog 10 st varierande storlekar. Den minsta modellen på 11, till den största med 42 angivna hk. Modell H var encylindrig, med den  dubbelcylindriga modellen klassad som HD, listadad i 4 modeller.  Klass H fanns med hela vägen intill slutet 1919, och stod sig  väl i konkurrensen, om än att den fick en försiktig utveckling på detaljnivå.  Idag är den ansedd som Europas mest frekventerade lokomobil modell,  genom att Munktells lokomobil Klass H finns bevarad i fler exemplar än någon annan känd typmodell av alla märken. Hur många bevarade ex det finns kvar är inte nogare räknat men inemot ett par hundra skulle jag uppskatta det till, lite beroende på hur dåliga och okompletta maskiner som medräknas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar