12 nov. 2012

Rätt framvagn utan hjul - efter 40 år är kul

Den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge
Det fick man alltid höra förr när man var liten och ville att det skulle hända något som man väntade på. I detta fallet så är det både försent och inte. I vart fall en upplevelse njutbar som sådan och fröjdefull som en julafton minsann. I början av 1970 talet när lokomobil fångaren Ruben Blom letade lokomobiler i den Småländska grönskan bärgades från Allgunnen, Aboda Klint mer precis, en Munktells lokomobil om 25 hk.
Maskinen som då stod inmurad  på en förugn i bobinfabriken togs ut  utan hjul och axlar. Ja verkligen för de ursprungliga transporthjulen de var inte därstädes utan det var med medhavda axlar och hjul som den ekiperades när den kommit ut i det fria. På vägen ut rullades den på special tillverkade rullar av 300mm brunnsrör som far  svarvade nav till och svetsade samman. Det fanns inte höjd nog för att montera hjul där inne i maskinrummet eller genom den lokal som hade att  passeras på väg ut. Där var inte ens höjd för svänghjul utan även det monterades av tillsammans med vevaxeln. En korrekt vagn för maskinen forslades därför ner inför bärgningen som sedan väl monterades på när maskinen om ut på gården. På vilket sätt diskussionerna kring orginalvagn fördes då  har jag ingen kunskap om men  hade det varit känt om en sådan så hade den säkert varit med i bilden.

Så i denna sommar 2012 väl 40 år efter bärgningen besöks vi av sonen till säljaren, här hemma mottagen av sonen till köparen, eller undertecknad. Med förtjusning visade jag runt och så får jag veta att han hade koll på var orginal hjul och axlar fanns till maskinen. Det  klart att det brände till, inget jätte stort  i sig kanske men det var som att det hörde till trots allt. Med löfte om att närmare undersöka saken så höll jag mig lugn till för ett tag sedan. Det var dags för en runda och Allgunnen var ingen större omväg varför ny kontakt togs.
Ok hjulen var inte där, eller hade nog inte varit på mycket länge men väl framaxeln. Den kunde med stor glädje anslutas till Rubens efter alla år.
Förklaringen låg nog i att när maskinen en gång i tiden ( på tidigt 1950 tal ) förflyttades från Sinnerbo Sågen en bit därifrån så hade den rullad den korta bilen på bakhjulen men med framändan uppställd på ett lastbilsflak. Framvagnen blev därmed kvar i Sinnerbo och skingrad från sitt rätta element. Troligen fanns inte framhjulen varför det valdes att lasta upp framändan. Om bakhjulen fanns eller ej vet vi inte heller? Kanske att de var lånade, eller att det var annan typ av hjul än orginalet den rullade på? Ingen som vet. Det var ju inget ovanligt att hjul och axlar lånades runt hit och dit. Om de blev återlämnade var inte så säkert. Bärgningen av Lokomobilen vid Aboda klint var den första riktigt skrämmande händelsen, som kunde kostat min bror livet, men med en hårsmån undvek han den gången att förolyckas. Det får dock bli en annan berättelse.

( tillägg 12-12-15, Den köptes 1970 ock hämtades året därpå. enl anteckningar och kvitto )








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar