3 okt. 2013

Del 3 - Bygger på paraden - Åsljunga blir nr 20 i raden

Så har det nu skett
I konsekvens till tidigare bloggar så kan vi idag fullfölja den serien då vi nu har fått motta Pannboken för Munktells lokomobil nr 5788. I tidigare bloggar har vi redogjort för hur vi köpte och bärgade maskinen 1971, och hur pannboken blev efter och hur Lars Eliasson, genom vår blogg hittade rätt. Se nedan länkar till tidigare delar i denna story. 
Del 2 Åsljunga blir nr 20 i raden
Del 1 Åsljunga blir nr 20 i raden
Claes brevid den -
Lars Eliasson, son till förra ägaren av lokomobilen tog vara på pannboken och idag 42 år senare överlämnades den.

Lars Eliasson minns lokomobilen som hämtades från hans fars sågverk då för drygt 40 årsedan. Vart den köptes osv fanns ju inte kvar i minnet men genom vårt bloggande lokaliserades Rubens och pannboken kan så äntligen följa maskinen. Idag 42 år senare överlämnas den till Reine Blom, en sonson till Ruben Blom, och en av de aktiva vid Rubens Maskinhistoriska samlingar. 


Här ser du ritning på pannan och de beräkningar som ligger till grund för det godkända arbetsångtrycket, säger Lars Eliasson till Reine Blom vid den snabba genomgången av besiktningsboken.


Vad finns då där
I boken fördes anteckningar om skick och kondition vid den årliga besiktningen, och förutom den grannlaga informationen ger det upplysningar om ägare och framförallt lokaliseringen under årens lopp. Första besiktningen skedde  den 21 Mars 1922, och besiktningsman var Ivar Nibell, Ingeniör vid Södra Sveriges ångpanneförening
Lokomobilen var då belägen i Björstorp, Wittsjö Socken, Emmaljunga. Den sista registrerade besiktningen som är antecknad i boken sker i Mars 1949. Den var då fortfarande godkänd för högsta möjliga tryck 7 kg, med säkerhetsventilerna nedsatta till 6,8 kg.


Så varsågod nu Rubens pojkar, här är boken och ta nu väl hand om den och maskinen, uppmanar Lars Eliasson vid överlämnandet av denna historiska arvedel.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar