9 apr. 2013

Hallå! - Nån inne?

Hallå! är det nån här?
Det var just precis vad det var.  Inne i eldstaden satt jag och gasade.  Nu skall de ut tuberna som generade oss i Målilla så illa genom att läcka så det fräste om det. Hela vintern har vi gått och tittat snett på den där CASE lokomobilen, och sagt att nu ska jag snart börja men inte denna vecka det hinner jag inte,....
Inte kom jag igång under dagen heller utan det han att bli kväll innan jag fick på de sotiga kläderna från igår. Man må vara entusiast men detta är ett riktigt Skitjobb. Sotigt och svart.  Gnistorna sprutar och bränns. Allt  sker i brist på barmhärtighet, så endast med en envishet tragglar man dän den ena tuben efter den andra. Ikväll gick det bra. På mindre än två timmar var tubsatsen ute. Ja ändarna sitte då fortfarande kvar i tubgavlarna men skall försöka få loss de i morgon.
  
Jag drar upp denna bilden som visar med vilken inspiration vi skiftar tuber trots allt. I moderat och mycket begränsad "Spark Show" tömmer vi innanmätet på den. Hur många det är det vet jag inte för jag har inte räknat dom än. Det får lov att bli imorgon det med, liksom längd mätningen. Vi har inga tuber beställt ännu så det kommer att bli lite stiltje på omtubningen nu framöver. Men vi har lite annat att pyssla med  i uppgraderingens namn. Man blir lite förvånad hur man kan leva med så många småfel, så många glapp och dåligt justerade reglage, som de har gjort där borta i USA. Men det  synes oss vara lite mindre noga  med det mekaniska. De värdesätter inte teknisk perfektionism så som engelsmännen gör, och vilka vi föredrar att ha som förebild. Vår underbart fina verkstad kommer nu väl till pass och är inget annat än njutbar. Tänk vilken ynnest att få ha en lokal som denna att vara i och kunna stå både varmt och torrt. Grejorna kan stå där tills vi kommer tillbaka och kan fortsätta.  Jag säger det igen,  Jag vill tacka livet,.. som har gett mig så mycket,.. (klapp, klapp, klapp)

Appropå just ingen ting så gratulerar vi även vår syster som fyller år idag. Huura!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar