5 apr. 2013

Lyktor nu också - uppdatering 1

Efter några dagar på Järnvägshistoriskt forum http://www.jvmv2.se/forum/index.php så har vi kommit fram till att lyktan troligen är betydligt äldre än ca 1900 och förmodligen har sin make på järnvägsmuseum.  Inledningsvis var tveksamheten stor på forumet och det spekulerades i om lampan alls var svensk trots den skylt där var. Enär brännaren vid närmare undersökning också var svensk så var i alla fall vi övertygade om lyktans svenska orginallitet. Nu gällde det bara att försöka få fram varifrån i det svenska järnvägssystemet och historien som den härrör. På forumet är det  duktigt folk, med helt imponernade specialkunskaper så vi tipsades om en bild, Jvm.KBBA00787:  från 1936. Där ses en motsvarande lykta i en utställning. Den har identitet beskriven på följande sätt i bildtexten, Loklykta fr NBJ Ark nr 5315
Man får gå in på  http://www.samlingsportalen.se/  och söka på lyktor så hittar man bilder på en väldig massa olika lyktor.
Trafikverket ( läs Järnsvägsmuseum ) är nu tillskriven om de kan upplysa om något mera, t.ex. från vilket lok den kommer. Om våra övermålade numer 234, möjligen är de samma på den hos järnvägsmuseum förvarade lyktan, så att vi kan få bekräftat om det är så att vi har " Maken till Broken " d.v.s. om de är ett par dessa två. Självklart vill vi få ut från vilken tid de härrör sig, och nördigast vore om vi kunde få fram lev år och dag och tidpunkt och, och, och,.... kanske ända till första gången de överhuvudtaget tänkte på dessa  lyktor. För så fungerar vi numera.  
Ursprungligen hade vi den spontana föreställningen att det var vad man tydligen inom järnvägs branschen benämner som en "Topplykta", men det ser det inte ut att vara. Utan troligen är det en av 2 som var monterade på lokens fotpåt, om vardera sidan om pannan längs fram. Jag skulle kunna tänka mig att beskriva det som så att de satt  en på var sida på ånglokens främre hörn. Men nu är jag säkert ute och trampar utanför rälsen, nästan att jag "trôr" utanför banvallen till och med. (det betyder att jag trampar,  inte tror eller så) Kolla gärna http://www.jvmv2.se/forum/index.php det är en upplevelse att följa hur de vet och följer upp allt, ja precis allt.  Tänk när vi inom,  ångmaskin, motor och för all den del, veterantraktor svängen kommer upp i denna kunskapskapacitet. Då har jag nog varit död länge, som han sa den gamle.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar