20 dec. 2013

Hart-Parr tank i retro kondition - Jag fick på Mogul information.

Nästan 15 år går 
Under närmare 15 år har jag legat på lappen om div MOGUL delar som skulle finnas på gården efter en skrotad traktor,och först nu under sen November gjorde jag mig det lilla besväret det var, att söka förnyad kontakt med uppgiftslämnaren. Detta som en direkt följd av våra intensifierade efterforskningar på Mogul delar nu när Fredrik Zackow har börjat med den ena av de 2 Mogulerna från Lauréns.
Då jag inte gjorde  detta till ett självbärande ärende så blev ju resultatet därefter. Vinterns första kyla och ett dagsljus i avtagande redan på eftermiddagen både dämpade och förhindrade några djupare efterforskningar på lokal nivå den dagen. Men min ambition att gå till botten med  detta tips kvarstår  och till våren bör jag vara tillbaka på stället. Helt lottlös blev jag ju dock inte då vi lokaliserade denna trevliga tank från en 1930 års Hart-Parr 12-24.

Hart Parr 12-24 och 18-36 var de modellerna som vi vet gällde under 20 talet. Hur många det var  runt om i landet har jag faktiskt ingen aning om men det var 3 st kvar fån den gamla tiden innan den moderna importen tog fart. En mycket trevlig traktor detta med  2 cylindrig fotogenmotor. Nedan några bilder från en samtida broschyr från 1930, visandes den korta tid traktorn hette Oliver-Hart-Parr. 1930 formades Oliver och 1930 upphörde tillverkningen av dessa Hart-Parr modeller.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar