4 sep. 2011

2 engagemang kvar - då bildar Case o Beronius par

Två bokade engagemang står kvar på programmet för i år och båda med träullshyveln. Detta är inte helt oproblematiskt då den skall drivas med något och en trailer kan inte ta med allt som man skulle önska. Därför måste man försöka komponera de maskiner som är med till en vettig uppställning.  

Träullshyveln är lite besvärlig då den ursprungligen var avsedd för vattenkraft och varvtalet därför gärna blir för högt med maskindrift. På den gamla tiden På den gamla tiden, 80-90 tal när vi hade våra körningar med maskiner här i Götene var det alltid vår 16 hk Krimo som drog, nerställd på lägsta möjliga varv och en specialbygd växel. Det var krångligt och på resande fot så är det för mycke bök varför en rem från maskin till hyveln direkt är vad vi måste kunna klara. Med drift från Munktells H4 lokomobilen fick vi komplettera med en liten remskiva inför förra årets engagemang men det är ju till ingen nytta denna säsong, då den inte är med på årets resor.

Så i Danmark fixade Zachows detta med sin Marshall som hade en lämpligt dim remskiva men inför Jönköping och Gävle nu i höst måste vi klara detta med de maskinerna vi har till hands. Casen är den som kan komma ifråga och lördagens aktivitet var att förse Case lokomobilen med en liten remskiva och prova lite. 

Från en taktransmision hittades en lämpligt dimmensionerad remskiva som modifierades till att passa på Casen. Och lördagens pass blev provkörning och med vissa inlärningssvårigheter kanske vi lyckats. Remskivan är inte bomberad någonting så det är ingen alldeles lämplig drivskiva men med lite tejp på mitten byggdes en temporär bombering upp.
Var så upptagen av detta med hyvleriet och anpassningen att hela det fortsatta tested med Mocking Bird visslan glömdes av, innan trycket hade falnat. Har fortfarande inte fått testat den så att det känns bra. Den är enormt svår att få till att låta vettigt. Den är ju så högstämd att det gör ont ju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar