Jämte den utannonserade Case lokomobilen kom i samma container från USA en lokomobil av märket HUBER. Fabrikatet är inget nytt hos RUBENS då här finns redan tidigare landets enda traktor från detta legendariska OHIO företag. Lokomobiler från företaget kan numera beskrivas som lika sällsynta här i Sverige som traktorerna, då det likväl finns endast en av vardera. Vår 1917 års traktor "the Huber light 4" är en högst okonventionell skapelse och denna lokomobil är minst lika ovanligt och en klar raritet. Den är daterad 1915 och tillsammans representerar dessa två generationsskiftet inom lantbruks mekaniseringen. Ojoj vilket kul maskin detta är.
Maskineriet är en encylindrig sidomonterad ångmaskin med cylindern närmast föraren. En del egendomliga lösningar går att finna men den stora frontmonterade vattentanken är nog det mest i ögonfallande. För att komma åt att rengöra i den främre delen av pannan lossas hela främre gaveln med tank och allt. Den hänger på gångjärn, så den viks så fint åt sidan varpå pannans eldutrymmen lätt tillgängliga.
Förarplatsen på Huber lokomobilen är lätt åtkomlig och passar mycket bättre för gamla gubbar är någon annan. Armatur och reglage är lätt tillgängliga och inbjuder till full aktivitet.Men några omedelbara ambitioner att elda upp den har vi inte utan den får stå så länge.
Förarplatsen på Huber lokomobilen är lätt åtkomlig och passar mycket bättre för gamla gubbar är någon annan. Armatur och reglage är lätt tillgängliga och inbjuder till full aktivitet.Men några omedelbara ambitioner att elda upp den har vi inte utan den får stå så länge.
Tillgängligheten till eldstaden på HUBER är närmast
perfekt, då den med lätthet han fyras från marken.
perfekt, då den med lätthet han fyras från marken.
Med ett eldrör som läper rakt igenom är där inget
behov av kort kapad ved utan "låt langen gå".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar