16 dec. 2012

Ludwigsbergs från BOR - Hämtade Far och bror

Det kom ett brev/ mail,  
Till  RUBENS den 18 mars 2006

Hej!
Jag sysslar med Ohsabanan, museijärnväg! Jag rotar i allt gammalt om och runt järnvägen. Det har funnits en Bobin i Bor där det förståss har funnits en ångmaskin. Ett rykte har sagt att ni har lyckats bevara den maskinen. Stämmer det? Jag är nyfiken på vad det är för maskin och antalet hästar. Kanske togs det några bilder från bobinabriken när maskin nermonterdes? Hoppas att jag träffat rätt så jag kan åka till er och titta på maskinen.
Hälsningar
Sven Wikblom
..............................................................................................................

RUBENS svarar  19 Mar 2006 
Jo det är nog riktigt. Nu pratar vi  "pioner days"  dvs mitten sextiotal.  Jag var aldrig själv med i Bor, jag var för ung, men väl min bror som var lite äldre. Far och Tage körde hem den i Duetten och Tage berättar, 
"Den va så nerlastad så fjärera va i bûtt, han sto på gummina.  Vi hade fullt  å brôte, tell´å mä på golvet i fram, så dä ble lite framlass" säger Tage,  Han berättar vidare här nu att, "Hela maskinråmmet va ne-klent mä talg som di tyligen hade smörjat med.  Hele tin regna dä och pappen på taket hade blåst å så regnet drôppa hela tia.  Dä ble så halt att dä ente geck å gå där inne för dä ble som Bambi på hal is.  Som tur va så va både jag och Farsan onga och viga då,  idag skulle det aldri gå, en skulle bryta sönder sej derekt. Förstår knappt hur vi fick ut'et  egentligen" 
  
................................................................................


Till RUBENS  må den 2006-03-20

Tack för ditt svar. Det verkar vara en fullträff! Den kallades för bobin fabriken. Huset är nerbränt av brandkåren i slutet på 60-talet. Jag skall leta reda på vad firman hette. Vet att det var en Borås firma men min uppgift är nog från 1910 talet. Tror till och med att jag har en uppgift på hästkraft antalet. Har varit i Riksakivet och tittat efter Ohs Bruks produktion. Alla firmor var förr tvingade att lämna in statestik på vad man producerade och då fanns även ångmaskiners hästantal ner skrivit. Men jag har bara skummat lite på Ohs och Bor. Minns din bror om ångmaskinen stod i ett litet hus bredvid den stora bobinfabriken? Fanns ångpannan kvar då? Jag kommer att höra av mig när jag hittar pappren över bobin fabriken.
Många tack för din hjälp.
Sven Wikblom

...................................................................................................................................................... 

Något ytterligare har vi aldrig hört från Wikbom men vi har idag hittat lite mer information.

Dagens rön
2012-12-16
Så när i tid var detta  förestående då? Nya rön som det brukar heta, ger  information om att maskin köptes i början av Oktober 1966.  Den bärgades sannolikt kort därefter eller på våren som följde. Säljaren var Gnosjö Järn Metallfabrik, -A.Bolander

Om ångpannan fanns kvar detta tillfället minns Tage inte men på frågan om den stod i ett litet hus brevid den stora byggningen så minna han att det var så, ja.  
Som en ytterligare prövning på den dagens vedermödor 1966, stoppades de i en polis kontroll på hemvägen. I hällande regn stod de där och hade körkortskontroll.   Dock vart där inga anmärkningar på nerlastat fordon eller så vidare.   




Maskinen är tillverkad  1889 vid Ludwigsbergs Mek. Werkstad, Stockholm. På kvittot anges 18-20 hkr vilket inte helt oävet.  Den finns idag uppställd lite primitivt och provisoriskt ute i stora hallen så den är möjlig för besökare att se. Vid uttagningen monterades maskinen den delvis isär och fortfarande har vi inte monterat ihop alla delarna.
                                                                  
 
Det är inte så många Ludwigsbergsmaskiner kvar idag varför tillverkningen kanske inte varit så stor. Trots att företaget ofta anges som ett av de större i vår tidiga svenska företagshistoria möter man inte så mycket kvar av dess tidigare tillverkning. Det är först  i och med Ångsprutorna som var dess stora och viktigaste produkt från 1880 talet som företaget gör sig märkbart idag.  

Ludwigsbergs Mekaniska Verkstad startade sin verksamhet redan 1843, och blev 1904 övertaget av Luth & Rosén som försvann in i Asea 1930, (enligt Wikipedia)



                                                            



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar