24 maj 2011

CASEN igång - Gav liten fest med sina 9 häst


Så var det äntligen dags att redogöra för den första körningen med Case 9 hp steam traction engine. Fast egentligen var det bara tal om att provelda och testa oss fram lite, men allt förlöpte så bra att vi kom till att ta oss en tur.


Kommer igång gör vi efter att Uno kommer hem från jobbet. Med lite små fix inne i verkstaden först så är maskinen inte ute förrän efter kl18. Att fylla på lite vatten på pannan börjar vi med. När det når upp i glaset tänder vi på. Varje gång blir man lika förundrad på allt vatten som rinner och dryper över allt. Men det är bara kondens, inga läckage. Vid 1,5 kg är det till att dämpa draget till fyren för nu rinner det i botten få slidskåpet. Det läcker i packningen så ringnyckel no 24 måste hämtas. Några varv på muttrarna så har vi konstaterat att packningen är gången, och så drar vi alla muttrarna åt andra hållet för att lossa luckan. Oj Oj oj vad pannan var varm nu, det går inte att luta sig mot den utan att bränna sig. Uno som har fått på hanskar är snabbt framme och lyfter ner luckan så jag kan pela däna den gamla packningen. En ny packning av svart armerad klingerit huggs till i snabbt tempo så strax är vi redo igen.
Nålen (läs manometern) stiger snabt men så pratar vi lite och justerar lite kikar och kranar så vi glömmer av fyren. Tempot avstannar lite och det tar en liten stund att få upp nålen. Vid ca 3 kg så är vi redo att öppna ångpådraget och höra sången från den gamle uven. För första gången oss veterligt så hörs en Case lokomobil göra sina frustanden i Sverige. Att inte trycka in kopplingen och dra en repa på grusgården är omöjligt. 



Tage är ju maskinisten så det blir till att "skjuva" upp honom till spakarna. Han står där och drar hit och drar dit för att snabbt lära in fram och back, känna pådraget och kopplingen. Att försöka prova injektorerna i detta läget är meningslöst då trycket inte ännu är över 4 kg. Matarvatten funktionen är ju annars den allra viktigaste att ha koll på, men nu rullar vi iväg.



 Först lite både fram och tillbaka sedan lungt och försiktigt CHUFF-Chuff-chuff och den går!!! " tänk, Dä ä så gött å se rom rålla förste gången sårär " Man är så barnslig, men det killar i hela kroppen när det Chuffar till och banar sig framåt.  Först lite fram och te baka på gården sedan backar de ner honom  i sluttningen ner mot fyllningsplan bakom verkstaden för att ge maskinen ett litet motstånd. 




I varje fall en underbart lyckad kväll även om det var kallt som vanligt  i slutet på maj. Mössa och jacka var inte att vara utan. Nu skall Case in i verkstaden igen och få lite ytterligare puts och justeringar innan den är klar för sitt första offentliga uppdrag. Vad det blir är inte  på någotvis bestämmt, kanske är det först i Danmark som den gör sin entre eller om det är någon grupp de närmaste dagarna som blir provpublik. Vi får se vad som faller sig.
I morgon vänder vi oss till Munktellarn igen för att fortsätta de förberedelserna så att den förhoppningsvis kommer igång fram till helgen.

Slutligen bjuder vi en vy från förarplatsen för er som ännu inte varit uppe på en lokomobil. Är inte säker på att det ger så mycket kanske men i alla fall en uppfattning om vad man ser. Eller vad man inte ser kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar