30 maj 2011

Nu är det kört - Men med packning på glid tog det lite tid



Ja så var vi igång igen då, med båda maskinerna under tryck ångandes över gårdsplanen. Nu har det inte gått helt bekymmerslöst utan vi höll på 2 man hela Lördagen och halva Söndagen innan vi fått dit packningarna på de fantastiska luckorna. Det underliga var att Provtryckningen med kallvatten till 16 kg  gick väl bra men när vi så började elda så kana packningen undan vid 4 kg och det var till att börja om. Inte en gång utan flera tills vi förstått felet och modifierat luckorna en aning.


Under provtryckningen med kallt vatten skall vi pressa upp ett tryck i pannan
som är drygt 30% över arbetsångtrycket. Säkerhetsventilerna måste således
blockeras och här är Tage i fullfärd att klippa plomberingarna och rigga ett mothåll


När lokomobilen väl var ute blir verkstaden så stor med ens. Det är
bedrövligt vad de drar in mycket grus  och vad vatten det blir på golvet
när man kalltrycker. Här kallades städpatrullen raskt in.



Här är Munktells lokomobilen så äntligen ute och snurrar runt på
fastigheten. Det är en grann maskin på flera sätt det ser man när man
har lite annat att jämnföra med 


Munktellarn har framförallt ett fint maskineri. Här är det svarvade vevstakar
med linjer och design inbyggd i konstruktionen. Vi hittar väldigt lite av det i
de Amerikanska normalt och få av de engelska har den stilfullhet som
 Munktellarn bjuder.


Kedjedriften är en närmast unik företeelse i en internationell jämnförelse.
Det visar att Munktells var inne på att plocka det bästa  från många och
kedjan var en möjlighet till en relativ viktbegränsning gentemot samma
maskin med kugghjulstransmission. För Munktells del fannas inte så
mycket val i  det fall man valde att lägga cylindern över fyrboxen på vanligt
lokomobil vis.  

Måndag kväll bjöd på strålande väder och med båda Lokomobilerna ute för uppeldning var spänningen hög. Nu var det igen dags för Casen att bjuda på sig och Munktellarn att verifiera sin förträfflighet. Allt gick bra och vi Casen uppsmörjd ordentligt. Sedan var det dags för en rundur ett stycke söderut på den gamlaste av vägsträckorna mot Skara. Ett antal hundra meter av grusvägen av rikssexans gamla sträckning före 1956 står till vårt förfogande och bjuder en ren idyll mellan lövverket. Vägen är helt enkelt autentisk för sammanhanget.
Nedan två bilder på ekipagen som de var under kvällens tillställning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar