27 maj 2011

En konstruktion som borde vara åtalbar - Förhindrar att Muktellarn är klar


Ingen större rapport kvot att förmedla denna Fredag förutom att Munktellarn har fått alla luckorna på plats idag och provtryckningen nådde som mest ett tryck på 4,5 kg. Vi fortsätter imorgon och går det bra så eldar vi upp han innan kvällen.  Då blir nog Söndagen den provningsdag med båda maskinerna igång.
Det finns på Munktells självgångarna två handluckor så vansinnigt dumt placerade så det är näst intill omöjligt att få dom täta. Ingen kan både hålla luckan på rätt plats, samtidigt som man får dit bygeln och muttern. Det skall alltså helst ske med en hand, när det behövs tre händer! Fullständigt obegripligt att man inte gjort om den konstruktionen. Man skulle verkligen vilja prata med de som är ansvariga för det hela. Undrar om inte konstruktionen är åtalbar? Mina värderingar säger att det torde gå att postumt hålla en rättegång med en rad olika åtalspunkter där jag direkt tänker mig, Förargelseväckande beteende och anstiftan till dåligt språkbruk, misshandel och så vidare. Det senare som en konsekvens av ilska det genererar under arbetet med att montera dem. Den som gjorde ritningarna är inte karl nog att kalla sig min vän.


Det blir lite trångt i hallen när man skall redogöra för resor och maskin
prestanda för en hel grupp. Här är det den 5 dagars långa ångvältsresan
 från Göteborg 1990 som fångar gruppens intresse.

Gruppbesök
I goda väners lag var jag däremot under eftermiddagen då vi hade förmånen att motta ett gruppbesök från halland. De lyssnade troget på mina utläggningar och inte mycket slår känslan att få berätta och det är någon som lyssnar. Det är så mycke att berätta om så många maskiner så det skulle kunna räcka för en hel dag tror jag. Naturligtvis har jag tidsbrist och gruppens reseledare kommer fram och säger att tyvärr måste vi avbryta här och fara vidare. Oj är det första man tänker var jag outhärdlig nu eller? men ser på klockan att mer än en timme hade gått och mer än så får man sällan lägga på en grupp. 


Ångplöjningen är en intressant historia som alltid tar sin tid att
redogöra för. Det gäller att inte bli för engagerad för då blir det
för lite tid över för det övriga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar