9 aug. 2011

En bra diskussion - är vår vision

I mellan alla motorer i Målilla diskuterades ett antal, spörsmål, som Norrmannen säger. Det är nu som jag känner att vi börjar komma någon vart i motordiskussionerna. På dessa kvällar så samlas endel initierade och nu med de kontakter det ger så kommer emellanåt de intressanta diskussionerna igång. Jag är väldigt förtjust i detta resultat av motorträffarna och att få dryfta mina ideer och förutfattade slutsatser med likasinnades erfarenheter och tvärt om.

Ett av dessa saker vi samlades kring var Svedala.
Då hurvida Svedala motorn har några tillverkningsnummer eller ej. Bilägger bilder på vår stackare som jag hävdade hade ett nummer vilket jag så klart inte kunde utantill??






Krister var klar om att så inte fanns och nog har han rätt. Har just inte kollat vår motor, men då mina digitala bilder på den inte har något motornummer angivet så är det nog så att motornumret saknas. Igen så hävdade Krister att de aldrig fick något nummer så där finns ingen motor  från Svedala som har motornummer. Stämmer detta undrar vi? Finns det någon lista på kända Svedala motorer. Men kanske ni läsare har ngn motor att läsa av så att vi kan få verifierat?? Det är väl Åbjörn Andersson då kan jag tro? Företagsnamnet för motortillverkaren vet jag inte exact.

Ett annat ämne för diskussion var Beijer-Göta då vi har hittat här i vårt lager en spolkanalslucka till en motor som har beteckningen A. Från vår undersökning av Beijer Göta under förra vintern så hade vi sett de luckorna med B eller ingen beteckning alls? Nu finns således en med A vad nu det kan betyda.
Betyder det att det är en tidigare version, möjligen? eller något annat??


Förslag på en teori framlades, vilken vore väldigt bekväm och följsam till de slutsatser vi kom fram till i artikeln om Beijer-Göta i senaste numret av Tändkulan men framlägger den inte här utan önskar att ni ytterligare spekulerar lite i detta.
Eller är detta möjligen till en annan motor? 

Sandbäcken var även uppe till diskussion. Liksom versionerna från Beijer Kristdala och Krimo, av denna motor. Vi vet att motorerna kopierades av de båda men har inga tydliga tecken att se vilka som är vilka av de tre om inte skylten finns: Och kanske hjälper inte ens det? Denna motor skyltad Beijer enligt bilagd skylt, finns tvivel om dess originallitet? Motorn ser helt lik ut en äkta Sandbäcken? Tror vi, för vi vet inte var vi skall se skillnaden? Skylten är så sen som 1935 och omändrad i textningen och fäst med två okonventionella fästnitar osv. Varför det är som vi såg det helt ovisst om denna motor är vad som skylten säger?



En äldre motor inbytt av Beijers, med skylt från revidering och omnumrering är nog mitt tips?   Om det är en "ÄKTA"  Beijers eller en Sandbäcken klarar vi inte att se skillnad på (ännu)   Någon som har något att tillföra så häng på?     Vårt email är info@rubens.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar