18 aug. 2011

The Mocking Bird - ornitologisk osanning i Götene

SUBSAMLERIET  igen



Som jag nämde i ett tidigare inlägg så är subsamleriet mycket av en bieffekt, ofta utan egen drivkraft initialt, men som dock gärna utvecklas till en självbärande ambition. Ångvisslorna är ju spännande och vackra, så den inriktningen är ju lätt förstålig. En riktig kick får man då jag som nu kom över en

Lunkenheimer "Mocking Bird"


Mockin Bird whistle, för ära och elegans.
Sjunger alla toner om du drar i dess svans


Dessa visslor har vi aldrig stött på tidigare så det var en glad överraskning och snart skall jag "ilde upp han" (dvs  lokomobilen) bara för att få höra hur den låter. Enligt information så är den tillverkad före 1908 och var inte någon standard uppsättning på något specifikt ställe utan ett tillval, en extra utrustning för elegans och exklusivitet. Kommer att passa bra på " våras Case"  Kanske det blir en serenad vid motorfestligheterna vid Järnvägsmuseet i Gävle den 17 sept.
"Mocking Bird" är ju inget som en annan, o-ornitologiska huvud, har begrepp om och en Googling gjorde oss ju inte så värst mycke klokare. Emellertid en Amerikansk trast som är en riktig härmis. Upp till 200 olika låtar på repertoaren kan de ha. Ja får nog vara glad om jag kan få fram " Köp varm korv - köp varm korv" eller var det var som blockflöjts karriären avbröts en gång i femte klass. 
I bet, detta kommer att bli så mycke roligare att öva på - för mig ja,.... 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar