30 juli 2012

SÖNDAG ,. SÖNDAG,. SÖNDAG,...
                                                               " Ja-a va skönt det sa bli" På någe vis så är man ännu ledigare på en Söndag även om man har semester ledigt. "Så vad skall vi greja med då-rå?"  Det dröjde inte länge förrän jag varit inne och kränkt av mig fin-jeansen, som hon chefen säger!  Det är ju helt klart att gå ren en hel söndag är omöjligt om man stannar hemmavid. Det är tyst och ensamt denna Söndagsmorgon och jag grunnar på vad som mer skall göras åt den lille självgångarn, SK2an. Jo, Jag har detta där embarmeliga balanshjulet, som skall dän på lokomobilen också. Det ser ganska bra ut med det på kanske, ja visst det gör det, men det är ju ett svänghjul till en tändkulemotor, och med spräckt nav, så NÄ, det skall dän. Redan tidigare har jag nå´gon kväll varit där och knackat och spänt lite på kilen för att se hur hårt det kan sitta. Hjulet var ju inte på väg av, utav sig självt, det var det ju inte, men inte kan det sitta så hårt inte är min erfarenhet. Idag Söndag morron när kusin Uno så är på plats bestämmer jag, att vi skall ta av hjulet.
Stora avdragaren ut och som en välsignelse av min beslutsamhet så erfar jag snabbt att det har 6 ekrar. Det ger fördel med en trearmars avdragare. Vi provar, och det händer inget? Tar i lite till och nu kryper det lite, lite. Jag drar och Uno knackar lite försiktigt på skruven för att väcka på det lite. Den kommer, hjulet är av inom några minuter och jag får mina erfarenheter bekräftade, ingen passning alls, men väl skimsat var det. Denna gång med burkplåt från Kalles kaviar, 1 kilos burk, som fanns på 50 talet. och lite annat som passat. 
Nu var vår "Vissefjärda maskin" befriad från det där eländiga motorhjulet som jag retat mig på i 40 år. Det har fått vara med tills nu, men till Målilla skulle det inte. Nu sermaskin ut som den skall enligt katalogen med en axelända fri för remskiva enligt brukarens egna behov. Nu börjar det bli lite mer färdigt, så som den skall presenteras nästa helg.
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar