15 nov. 2010

Bloggen en DIALOG

Bloggen en DIALOG
 
I ambitionen att  bättre kommunicera med våra besökare  på nätet och i samlingarna tror vi att eventuellt detta media kan hjälpa oss.
 
Och visst kan det därför vara lämpligt att just göra en efterlysning.
Det är på det viset att vi har gjort en detaljstudie på tändkulemotorer tillverkade under namn som Beijer, Göta och Målilla. Det är ett arbete som vi kommer att redovisa i Tändkulans Vänners tidning Tändkulan under Januari.
 
Under det arbetet kom vi av naturliga skäl in på nya frågeställningar som rör Beijers motorer men också KRIMO och deras Champion sålda produktion. Och  genom det anslaget så kommer Sandbäcken motorerna in arbetet genom de "Herkules" kopior som tillverkades i  av de båda motorföretagen i Kristdala.
 
Många är frågorna och svaren svåra att finna. 
 
Vi vill därför ha hjälp med att  lista KRIMO Motorer och väldigt gärna med Champion skylt.  Vi söker således informationen på motorskylten i första hand inte nödvändigtvis  vem som har motorn eller var den finns. 
 
Detsamma gäller så för Sandbäcken motorerna.
 
Om det finns kända årtal för inköp och leverans är det  MYCKET VIKTIGT.  Det är uppgifter som inte lär stå på skyltarna utan torde finnas i annat sammanhang som tex noteringar i intruktionsböcker och korrespondans?
 
Hör mycket  gärna av er på något sätt  om ni har information att delge oss eller  om ni vill fråga oss något.
 
Tore Blom

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag hade en Krimo, motornummer 697 och den var en typ A. Den hade okyld kula och rundgejd. Motorn var på 18 hkr och vägde 2 ton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tack för din kommentar. Den är noterad, men vore ytterst tacksam om du ville vara hygglig och informera hurvida den hade den gamla luckan över spolkanalen /typ Göta och tidiga Beijers) eller om spolkanalen var ingjuten som på de senare. De bilder vi har tillgång till visar inte detta på denna din motor #697.
      Hälsar
      Tore Blom

      Radera