7 apr. 2011

Far var visionär - Över oss som pensionär

Sammanfattningen för detta inlägg är Håll UT - Ge inte upp

Adresserat till några av våra trogna läsare,

Det är kul när drömmar kommer till verklighet. Genom att jag ikväll möttes av denna gamla vy från ca 1980  över vad vi på vårt språk här i Götene kallar "laet" dvs ladan, kom jag att tänka på hur det  faktiskt började.  
Här en bild från tidigt 1980 tal i den lokal som nu
sedan ett år är Museeverkstad och som far redan
1967 pekade ut som lämplig lokomobilverkstad.


Redan när far köpte tillbaka fastigheten 1967, alltså ett par år innan vi flyttade ner hit visade far mig hur bra det skulle gå att ställa upp våra lokomobiler (då 6 st) här och börja byta sotskåp mm. Inte trodde jag att det skulle komma att ta 42 år innan det blev verklighet. Vilka av våra visioner och drömar kommer att ta den tiden innan de kommer att förverkligas vill man fråga?

Genom ett bidrag från Riksantikvarieämbetet fick vi en kick för några årsedan. Sedan dröjde det till förra vintern, innan vi med en stor portion av ekonomisk målvetenhet, envishet och frusna fingrar förvandlade det där "laet" till en riktig Muséeverkstad .


Vårvintern 2010 är gipsen på.

Visst  kanske jag bloggat någon av dessa bilder förut men de är värda att ses igen. Att vi inte gjorde detta för 25-30 år sedan tänker man nu.
Vilka drömmar drar man på idag allt för länge som man ångrar om 25 år? (oj, är väl ordentligt överårig då med mina 80-85 )



Året efter 2011 är det full verksamhet. Våra drömmar från
1967 var verklighet, men far är inte med. .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar