13 apr. 2011

No 35, från Långaström - Vi ger heder och beröm

Historiekalendern igen

I februari 1977, befinner vi oss söder om Nybro och hämtade en 13 hk Munktells lokomobil. Den borde varit föremål för bärgning flera år innan men av olika anledningar så kom den processen att dra ut på tiden.

4 X Långaström i tappning 1977. I mitten Sture Svensson
med sonen till höger och sonson till vänster i bild.
Återigen tror jag att det var fars kontakter med Malte Hultgren som gav frukt, varifrån vi troligtvis erfor om denna maskinens lokalisering. Vid den här tiden på 1970 talet var det visserligen ett mycket aktivt sökande på alla fronter, så olika tips kunde ibland berätta om samma ställe.
Långaströms Bobin måste varit ett typiskt familjeföretag där farfar, far och son befanns samtliga i verksamheten. Lokomobilen som far hittate där var fortfarande i bruk i början på 1970 talet, och den var tillgänglig om så ordnades fram en riktig värmepanna istället. Det var den gamle som gjorde den utfästelsen och nu hade Ruben Blom en delikat uppgift att lösa.



2 pannor i byte
En riktigt fin, ja faktiskt 2 st pannor lokaliserades begagnade genom Kullgrens rör i Götene som var i färd med att montera ut dessa vid Flämslätts stiftsgård. Vi köpte dessa på plats nere i pannrummet och de monterades ner sektion efter sektion. Det blev många tunga lyft att bära ut men jag skulle göra det igen om ersättningen vore detsamma - en Munktells H4-med spak.
Sedan låg de här hemma alla pannsektionerna  under en vinter och så till sist kom man för sig nerifrån Långaström att komma upp och besiktiga bytesobjektet. Naturligtvis accepterade man pannorna som var helt felfria och kanske inte 10 år gamla ens så därmed var det fritt fram för leverans. Sektionerna kördes ner och vi väntade på besked om lämplig tidpunkt för uttagning av lokomobilen.

Ånger och heder?
Därefter gick det nog ytterligare en vinter innan losstagningen av lokomobilen kunde ske. Förmodar att det resulterade i avbrott i produktionen innan den nya pannan blev klar att användas, vilket naturligtvis var något som måste planeras in. Det hade nu gått flera år sedan processen inleddes och kanske att en viss tröghet infanns sig genom att man som säljare under hand kom att ångra sig. Det var nog så då vi vid något tillfälle fick frågan om vi kunde tänka oss att de betalde pannorna och vi avstod lokomobilen. De hade ju varit här och sett sammanhanget och därmed även kommit på andra tankar.
Så var ju inte fars vilja och lyckligtvis så var där en överenskommelse och det stod man för på det sätt som fallet är när man har gjort upp något med rejält folk. Men osäkerheten var bestående hela tiden fram tills den dagen vi skulle hämta.

En bild på maskinen inne i maskinhuset. Ruben Blom inspekterar
 anslutningarna för säkerhetsventilen. Här en dag innan han fyller 51
Ut och hem
Så är vi till slut där för att bärga klenoden denna milda februrai dag 1977, och med vår bara halvårs gamla MB 508D har vi tänkt att ordna transporten. Vår verkstad hemma i Götene stod idag tyst och stilla då hela styrkan, Far min bror och jag själv var iväg för att hämta hem klenoden. Utan överdrift så var vi rutinerade lokomobilbärgare vid det här laget, och denna lilla 13 hk skulle inte bli ett allt för stor utmaning.
I det mörka pannrummet brann det förtfarande i fyren så med det varma vattnet från maskinen släcktes den. Den stod inmurad på spånugn med framnhjulen var kvar på maskin, men bakhjulen var hänvisade en plats utomhus. Väggen knackades ner och jag vill erinra mig att den  togs ut via en annan enklare lokal för att slutligen nå bilen som backades intill. Detta skulle bli testet på det nya ekipaget, för en så "regäler och redier bil borde kunna klara deenna där lelle maskin. Å gålänte så kan vi ju alltid ta å hjula"
Vi hade våra U-balkar med oss så med den lilla lasthöjden som det blev mellan golvet och flaket var det snart lastat. Balkarna förtår vi att vi får vi lämna kvar men de plockar vi upp när vi bärgar någon annan av de objekt som då stod på tur. Väl på var det klart att det blev förmycket. Bilen blev nerlastad så den stod på ramen utan minsta fjädring så vikten måste reduceras. Det betydde att alla fyra hjulen måste av och maskin sänkas ner ca 30 cm. Fortfarande var det på tok förmycket lass men det fanns inte mer att göra än att plocka av fram och bakaxlar men det var  mycket arbete för det det gav, varför vår resa hemåt påbörjades.
Ett ordentligt överlass var det men med stor försiktighet
lyckades vi köra hem den ända från Småland denna
snövädersdag.
Sakta gick det, bara sporadiskt på vissa sträckor nådde vi upp till full hastighet 70 km under den första biten för efter bara en halvtimma så möttes vi av snönväder och det riktigt kraftig. Hela vägen ända hem var det full snöstorm så det var säker någon dm snö när vi mitt i natten var hemma med Långaström maskin på flaket. Allt hade gått sakta men bra och det skulle dröja någon månad innan hjulen kom på så den blev komplett och flyttbar igen.
Långaströms maskinen är en av den tidigare typen H maskiner, med pådragsventilen inne i pannan, varför regleringsspaken finns på fyrboxgaveln ovanför eldlucka.


Långaström lokomobilen fick ett kyligt mottagande i Götene. Den stod 
ett bra tag utan hjul men inte ens det hjälpte utan det hann att snöa flera
gånger på den den våren. Sedan dess har den stått under tak


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar