3 apr. 2011

Ny motorhistorik - varför GÖTA är Beijer så lik


Historiken om Göta motorn är även Beijers och i viss mån Målillas motorhistoria 

Läs mera om nya avslöjanden i Svensk motorhistoria
läs tidningen TÄNDKULAN   no 43/2011
Gå med i Tändkulans vänner





Den eleganta, 5 hk Götamotorn # 295
 Så var vi till vägs ände med ett arbetet om Göta / Beijer motorernas släktskap, i och med publiceringen av Tändkulans väners medlemstidning TÄNDKULAN.  I en ganska omfattande artikel behandlas GÖTA motorns relation till Beijers i Kristdala och Vimmerby men även överraskande information om kopplingen till Målilla presenteras.  
Nu vet vi att detta inte är allt utan säkert kommer framtiden att kunna avslöja ytterlligare intresanta fakta och arbetet med att utröna Bröderna Beijers första tid som motortillverkare fortgår. Vi passar naturligtvis på tillfället att annonsera efter kontakter och information som ni kan ha. Tveka aldrig att ta kontakt med oss på
RUBENS i något ärende om gamla motorer. 
 info@rubens.se

För er som är intresserade men inte är med i föreningen, torde kunna förhöra sig med föreningen om möjligheten att köpa något lösnummer. Kontakta, 

Nils-Eric Sjöstrand
Kontaktperson, redaktör  
Box 515 
242 24  HÖRBY
tel 0415 70091 
e post nesjo@algonet 


Kanske den skönaste tändkulemotorn som gjorts?  Om man kan säga så?
Prestanda och verkan gör vi till en annan jämnförelse. 
För oss så står denna motorn för elegans och propotioner som ytterst få matchar.
De båda svänghjulen, tunna och smala, ett tvärstycke med raka geijderlinjaler gör
att den blir så utdragen på längden vilket förstärker intrycket av styrka. De större
 motorerna och de något senare Beijer modellerna har fått grövre svänghjul och
förlorar därigenom lite elegans mot dessa äldre och mindre 5 - 7 hästarna.




1 kommentar:

  1. Måste även här visa uppskattning av jobbet som gjorts kring "Göta"-familjen, av gänget Tore,Tommas och Jimmy. Borde bli hedersmedlemmar i Tändkulan ! !
    Hälsar och tackar
    Leif i Lilla Tjärby

    SvaraRadera