15 mars 2012

Att hitta en självgående - del 4


Importen
Utöver de från gamla tiden kvarvarande maskinerna finns numera ett antal importerade lokomobiler inköpta som samlarföremål. Det gör att vi idag räknar med att det är drygt 20 st självgående och ångvältar i landet. Ytterligare några är på väg in varför det totala antalet innan året är slut kommer att vara över 25 st. En av de allra första importer som gjordes i senare tid var Ångplogslokomobilerna vi köpte i England 1980. Två likadana maskiner för ångplöjning köptes på auktion för att fylla den brist som uppstått efter att samtliga tidigare i Sverige verksamma par hade skrotats.
     

En av de två plogslokomobilerna som importerades till samlingarna
1980. Den andra motsvarande maskinen står strax bakom.





 
Foden Steam wagon 1907, bör vara Sveriges äldsta
registrerade lastbil






Under 80 talet importerades till High Chapparall en Fowler. 1990 importerade vi Ångvälten, som kördes för egen maskin från hamnen i Göteborg upp till Götene och några år efter köptes ånglastbilen, båda från England. Nu orkade vi inte med mer då de engelska maskinerna stigit kraftigt i pris, ett pris som dessutom förstärktes av en allt högre värdering av pundet. En Engelsk maskin kom till Sverige från andra sidan östersjön omkring den härtiden.

 

Unosson i Reftele köpte hem ett antal maskiner under den korta tid som Reftele motormuseum varade. Dessa maskiner hamnade sedan   på High Chaparall varifrån de delvis skingrades efter hand. Följande 15 hk Westinghouse köpte vi senare av Bengt Erlandsson och finns nu på Rubens liksom den vi importerade i egen regi ett antal år senare. I övrigt kom det inte att ske så mycket mer tills nu för några årsedan då önskemålet uppkom att vi skulle hjälpa till att skaffa fram en självgångare till en av våra närstående och medhjälpare i samlingarna..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar