4 feb. 2011

Marshallen i Äskekärr - en Gigant

Samlingarnas största lokomobil är på sitt sätt den Marshall vi köpte i Äskekärrs ångsåg. Maskinen har ett lokalt förflutet hela vägen såvitt vi kan förstå, då den ursprungligen var uppställd på östra sidan av sjön Vristulven åt Böja hållet. Sågen som fanns där och som maskinen betjänade lär ha brunnit ner och maskinen blev såld till Äskekärr. Det har berättats att man monterade ur vevpartiet och körde det över sjön till den västra sidan och vidare genom kronoparken ner till Äskekärr där sågen låg i anslutning till järnvägen. Maskinen hade man satt före tre par hästar men de orkade inte upp med maskinen för Katorpa lia, så det fick vända ekipaget och köra hela den långa vägen över Ek och Leksberg.  Hur mycket längre det blev vet jag inte men säkert dubbla sträckan. inemot 3 mil kan jag tänka. Detta vill jag minnas var utan att ha kollat ca 1918. Väl framme i Äskekärr kom maskinen att bli fast monterad på förugn så inga hjul eller axlar fanns på maskin när vi köpte den i mitten på1970 talet.



Bilde visar hur stor lokomobilen är, och med sina 25 Nhk tillhör den de större
vi kan hitta. En imponerande skapelse är det, som troligen skrotats om Far inte
handlat som han gjorde.
Händelsen var den att vi, min bror och jag, hade kommit upp i den åldern där vi fantiserade om ångmaskiner i Claes Ohlssons kataloger. Far greppade det hela och menade på att det där var inga riktiga ångmaskiner utan jag skall ta med er och se på en riktig lokomobil. Den stod uppmurad  i samma höjd som om den står på hjulen så den tedde sig enorm när vi som 6-8 åringar bekantades med den. Svart och sotig, nerdammad stog den där i maskin rummet. Då trodde nog ingen av oss att vi skulle bärga den om x-antal år.
Maskinen är stor vilket framgår av ovanstående bild och allt för stor för far att köpa och ställa upp i trädgården initialt i sin samlargärning. Nu var ju maskinen inte till salu heller så det var ju så sett inte möjligt men detta är den första lokomobil vi såg.

Med provisoriska axlar och från en annan maskin lånade hjul bärgade vi den trots allt oktober 1977, och här en bild från den dagen. Dessa hjul köptes från en panna i Haninge för den maskinen vi köpte i Simlångsdalen. De lånades i ett antal år innan korrekt hjulunderställ kom på plats. Framaxeln för Simlångsdalens maskin var ju på tok för klen så en annan framaxel med draganordning tillverkades med bästa ambition. Emellertid blev den satsningen överflödig när rätt grejor kunde införskaffas så nu kan man påstå att det fattas en Marshall till ben framvagnen. Någon?


I jämnförelse med orginalhjulen så ser man hur löjligt små hjulen från en 10 nhk
maskin ter sig.Maskinen sedd innifrån maskinhuset genom det hål vi just rullat
ut den genom. Far i rödrutig skjorta och gamle ägaren Jonsson till höger.   

Någon gång på 1980 talet efter vi hade hittat ut internationellt, lokaliserades med hjälp av en bekant i England en motsvarande panna som kunde utgöra donator för korrekta hjul och axlar. Dessa köptes och fraktades till Kristinehamn med båt. Att få fatt på helt rätt vagn till en så ovanlig maskin som denna måste ses som en lyckoträff. Men någon gång skall man ha tur också.



Inne i hallen står denna mastodont till lokomobil. Men Marshallen  från
Äskekärrs ångsåg är det få ser, då den är skymd och står i det  bakre ledet.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar