16 feb. 2011

Ny verkstadsrapport är nu gjord - Varså god

Idag fick vi ett mail från en av våra suporters och samlarkollega och i det sammanhanget också en vän. Han klargör att det nu är dags för ytterligare en verkstads rapport och jag läser det som att han kräver en sådan. Det gör vi så gärna.
Vi börjar med Casen som har flyttats något för att även det högra bakhjulet skulle kunna komma av. Det måste liksom det vänstra av från axeln inför den kommande provtryckningen av ångpannan. Det är samtidigt då ett fint tillfälle för lite rengöring och triggad från den tidigare (vänstra sidan) så ger jag mig på all skiten  med stor iver. Nu hade jag dock fått lite bannor för att det luktade för mycket vid förra rengöringen igenom att jag faktiskt tog till bensin. Alla lokaler gjorde det, stank bensin dagen efter, så och även undertecknad varvid inbjudan till frugans matbord nästan avbokades eller att mat kunde inmundigas först efter personlig sanering. Därmed kommer den behandlingen nog att komma, men anstå till en dag när det går att öppna ut. Inte när det är 10 minus. Det betyder att processen tillsvidare mest består av tusennålar verktyget och fetlösnings besprutning med olika icke luktande medel.


Case 9 hp under rengöring.  Har lagt fram en luft renare som syns på pallen så en
av mina vänner blir lite uppmuntrad.
 
 Hubern har fått lite av detta småplock som inte riktigt syns men nu tror jag att såväl insugningsrör och utblås är på plats som vi kan ha det. Skruv, fästen och klämmor är där och man skulle kunna tänka sig att måla på. Måla skall vi nog också göra klart inom kort men innan vi monterar på skärmar och penslar på det gröna så är det tänkt att vi skulle få på transportringarna på hjulen.  

En till bild på Hubern nu med rör för insug och avgas på plats
Någon ljuddämpare  har ännu inte blivit till men det kommer nog.
Vi skall köra lite först  så vi hör vad det är som behöver dämpas.
 Det är ena riktiga "potätesättare"  till nabbar på denna maskin.  Helt omöjliga att ha applicerade på bakhjulen om transportringar inte samtidigt är monterade. Dessa koniska dubbar är ena riktiga "killers" för såväl målade golv som grus eller asfaltsgård. Och de transportringar som vi en gång arbetade fram har vi förstått är oanvändbara. Nu är vi i färd med att göra andra av ubalk. Klen ubalk men som kan träs utanpå dubbarna

Vår elektricifierade ringbockmaskin. Emellan valsarna syns
den klena balken som utan svårighet lät sig bockas till en
transportring för Huber traktorn.
Att bocka u balk hade vi ingen erfarenhet av, men mycke farhågor om hur svårt det var. Att stå och veva ringbockningsmaskinen varv efter varv har vi ledsnat på så nu motoriserade vi maskineriet innan vi ens försökte. Efter diverse turer så var vi igång lagom till middag och den allmänna förskingringen som då inträder vid matdags. Sedan vart det inget mer i denna dag utan imorgon skall vi se om vi kan rulla till en ring som kan duga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar