13 feb. 2011

Vattenhjul orsakar Trafikstopp

Ett av de mer udda bevarande företagen vi har genomfört var omhändertagandet av vattenhjulet på Traneberg. Traneberg är en gård ute på Kållandsö och den är omgärdad av invallingar så att vänern inte skall dränka markerna. Historiken om invallningsföretagen kan jag inte men hjulet är ett omvänt vattenhjul eller rättare sagt ett pumphjul. I detta fall byggdes ett pumphus i ändan av hududkanalen för att pumpa upp vattnet i Vänern. En nivåskillnad på ungefär en meter eller något däröver t.o.m. Pumphjulet skovlade vattnet mot en particiell träbädd så att skovelhjulets paddlar lyfter upp vattnet över brädden på träbädden för att sedan rinna ut i Vänern. Hjulet drevs ursprungligen av en lokomobil och vi fann delar av en 16 hk Munktells lokomobil i lokalen.


Här har endel av det förfallna pumphuset reserats så att hjulet  i sin
vagga och lyft blir synligt. Hjulet var monterat i en gaffel som var ledad
 i en ända och höj och sänkbar i den ända som hjulet var monterat.  

Pumphjulet som kunde höjas och sänkas till optimal kapacitet beroende på nivån i kanalen kunde däremellan höjas så att det hängde fritt från vattlet och därmed höll det sig helt torrt och fritt från röta. Hela pumphjulet  och vidhörande arrangemang inneslöts i pumphuset varför det var endel arbete att riva kring hjulet så att det kunde komma loss.
Detta praktfullla pumphjul lär varit byggt på Lidköpings Mekaniska under förra seklets första år. Enligt uppgift var det använt senast under 1950 talet då en stor översvämmning skall ha drabbat området. Det ersattes då med ett modernare motordrivet pumphus i andra ändan av dräneringskanalen men blev kvar i orört skick tills pumphuset gav upp i brist på underhåll. Vi var då ombedda att ta hand om hjulet från några ortsbor som värnade om det, då de förstod att pumphusets räddning inte stod att finna. Det var allt synd för att idag hade det nog funnits medel att ta fram för renovering av hela etablissementet, vilket torde varit ett tämligen unikt byggnadsminne.

De båda stolparna på vardera sidan av pumphjulet utgjorde lyftställningen
som hjulets fästen höjdes eller sänktes genom.  
När väl pumphuset hade besegrats och var helt raserats kunde vi frigöra hjulet och rulla det upp ur gropen. Med kedjetalja rullades det upp på den egna periferien och det gick smidigt då det genom den stora diametern var relativt okännslig för ojämnheterna i marken. Väl uppe på torrare marker monteras det i en specialbyggd vagn som faktiskt var ett rent kitt vilket monterades kring hjulet. Genom att hjulet var hela 5 meter i Diameter tillät det ingen större markfrigång utan det var bara ca 5-10 cm från marken. 


Här är hela hjulet frilagt och pumphusets rester ligger utspridda efter raseringen.
Nu återstår att talja upp hjulet till torrare marker där vagnen kan monteras.
 Transporten till Götene blev en lyckad resa med mycket folk och uppmärksamhet av press. Genom ett fatalt mätfel av höjden till trafikskyltarna på bron över Lidan framstod det som risk för att vi inte skulle kunna komma under. Detta snappades upp och löpet löd VATTENHJUL orsakar TRAFIKSTOPP?.
Som dragare hade vi valt Munktells lokomobilen vilken kördes ut under Fredagen innan. Någon gång före 6 på morron var vi iväg och vid Ullersund där vi passerar bron till Kålland möter vi de första nyfikna. Sedan var det en jämn ström av intresserade hela vägen till Götene. Vid passering av Lidköping utmed ringleden var det stundomtals knôkat av folk. Det var riktig stämning tack vare ett misstag med mätningen som gav rubriker.

Så såg ekipaget ut när vi rullade i 6 km per timma utmed väg 44 från Lidköping
till Götene. Längst bak vatten kärran som försåg lokomobilen ved vatten.


1 kommentar:

  1. Vilken fantastiskt trevlig blogg! Mycket intressant och underhållande. Kunde inte slita mig utan var tvungen att läsa alla inlägg på en gång. Hit ska jag återvända fler gånger!

    /Magnus E

    SvaraRadera