6 mars 2011

Södra Ljunga från 1897 - blev den äldsta nu




Södra Ljunga maskin från 1897 är en G modell med maskineriet
vänsterlagt. Den har fått lite av vädrets påverkan under sina år i 
öppen dager men är med dagens mått relativt komplett.  

 Lokomobil no 9 i ordningen var ju hittintills det mest komiska köpet sett i backspegeln.
Den var ett resultat av vänners vänliga inställning och lust att hjälpa till, och naturligtvis möjlighet att tjäna någon krona. I inlägget om Stavsjö maskinen från Åsbro i Närke nämnde jag om "Kumlis"  eller "Karlsson i Kumla", en antikhandlare som likt luffarn i Rasmus på Luffen, egentligen hade även en annan roll än det han var känd för. Kumlis hade ett litet ställe så jag uppfattar att han måste varit småbrukare i grund och botten. Vår Far Ruben Blom var ju förutom maskinsamlare även en hängiven vapensamlare sedan barnsben. Det var i dessa sammanhang som Kumlis kom in i bilden och det var mycket trevligt som far köpte av honom. Kumlis och Far hade alltid goa stunder tillsammans, det var alltid en bekväm och avslappnad och stämning utan något fifflande eller baktalande i deras gemenskap. Det var annars ett fenomen som utvecklades starkt i kretsen kring vapensamlarna, under sent 60-70 tal med en rad bekantskaper som gick över styr på grund av olika intrigier.

Vid ett besök så var det som vanligt lite gemytligt, historier pratades och lite antikiviteter radades upp och vapenaffärer skulle trugas fram. I alla fall så kommer man i på lokomobilerna och då säger Kumlis att han köpte en lokomobil för ett par dagar sedan. Det är nere i Skåne och det är en sån där gammal en som är bakvänd, men det är väl inget särskilt då den stått ute i alla år och är roströd. Han kikar åt fars håll och vet exakt vad fars nästa replik kommer att bli.
-Jaså, vad kostar den då? blir frågan. 
-Nej den tänkte jag att behålla själv mumlar Kumlis retfullt, men båda vet att det är för fars räkning han köpt, naturligtvis på spekulation då far inget kände till om detta, men Kumlis ville njuta lite av att se far tråna efter den. Jag skall hämta den nu till veckan, fortsätter han.
Tillägg 12-12-15  Hittar i fars lappar kvitton på maskinen och att den köptes av Herr Ragnar Karlsson, Örebro 19-11-1969, med en delbetalningom 500:-.  Resterande  500:- är betalat i Askersund i Maj 1970.  Det betyder att Töreboda maskin Gärdesboda  kom till Rubens före Södra ljunga. Kvitto mellan far och Ragnar "Kumlis" Karlsson har jag inte hittat än.  

Bild på cylinderblocket med tillverkningsnummret tydligt
ingjutet. Egendomligt nog är slidskåpslocket helt rent från
text då där brukar vara angivet både varftal och effhk.

Hur som helst så blir det ju så till slut att far köper denna maskin av honom oförsett och följer så med honom när han hämtar. Även undertecknad är närvarande som handräckning för det var ju alltid så bvekvämt med en "passepôjk" och det var ju alltid ett visst mockel med att lasta upp dessa på den tiden. Jag kommer ihåg att det var lite problematiskt när vi kom ner och affären skulle slutföras då det hade varit diskussion om den efter att Kumlis köpte och ägaren ville att affären skulle gå tillbaka. Men handpenningen var erlagt och förtjänsten var ju inkasserad redan, så det var ju ingen återvändo. Vi åkte lastbil hem och Karlsson for vidare åt nya äventyr med förtjänsten på fickan. Den gången var vi i Södra Ljunga vill jag minnas om än inte exact var. Men så fick vi tag på lokomobil no 9.  Munktells G7, 23 eff hk 1897.

En trevlig detalj är manometern med tillverkarens text angivet på mätartavlan
Detta är inget speciellt ovanligt men lika njutbart att se varje gång.
 Nu var det problem på ytterligare ett håll, då denna maskin uppenbarligen var en av dessa som Tage Johansson i Växjö hade vetskap om och inne under sina domäner. Vi hade precis lastat av och lastbilen fart vidare så ringde Tage Johansson lite upprörd och undrade om vi hade köpt lokomobilen i Södra Ljunga? Det hade far ju på sätt och vis, men bara inderekt så far nekade med ambitionen att inte stöta sig med Tage Johansson i onödan. Om han blev trodd vet jag inte men faktum var ju att Karlsson i Kumla köpte den och sålde den till far. Att det var en maskin som Tage Johansson hade känt till och spekulerade i att köpa rådde ju far inte för, men för att inte reta upp folk i onödan så förteg han sanningen. Idag så kan jag tänka mig att det var på grund av att Tage Johansson hört av sig som det var så att säljaren ville att affären skulle gå tillbaka. Men därom vet jag inte och inte heller något om summorna i dessa affärer. Men priset på lokomobilerna var på den tiden i slutet på 1960-början av 70 talet 300-800 Kronor:- beroende på skick.
Detta var så vitt jag kan förstå den första gången vi trampade någon på tårna, men snart kom vi att köpa fler lokomobiler som Tage Johansson kände till och med det så svalnade kontakterna betänkligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar