2 mars 2011

Lokomobil med cylindrar två - tar Far till nästa nivå

Efter köpet av Älghults maskinen ( http://rubensmaskinhistoriska.blogspot.com/2011/01/tredje-lokomobilen-en-sardeles-fin-en.html ) så hade Far hittat till Småland och hamnade ganska snart hos Tage Johansson i Växjö. Här möttes han av en lokalkännare och fackman, som hade känsla för lokomobilerna så som ingen annan han tidigare mött. Far fick någon att prata lokomobil och ångmaskin med som var honom mer än jämnbördig och som hade erfarenhet av hela det intresseområde som Far börjat beträda. Bakom verkstaden fanns där ett antal lokomobiler i olika grad av förfall och vi köpte av Tage Johansson, ett antal släpeskor, (släpesko=bromsplatta för lokomobiler) jämte lite annat smått och gott för komplettering minns jag.

1907 års katalogbild på den dubbelcylindriga lokomobilen HD.  Far hade många
gånger studerat denna och nu stod han inför möjligheten att köpa en på riktigt.
 Ett tillfälle som måste tas till vara.

Far hade ju erhållit orginalkatalogen från 1907, över Munktells lokomobiler från smen på Gamlegården i Österäng, så samlarbilden hade nu börjat att formas och ett mer specifierat "Ha-begär", kan skönjas. Han började söka specifika maskiner och en av dessa var den åtråvärda tvåcylindriga modellen i Munktells H serie, benämnd HD.  Diskusionerna med Tage Johansson var igång och Far frågade Tage om han visste någon 2 cylindrig Munktells lokomobil. - Jo-ho du,.. det vet jag en, den kan du fara och köpa, ,, den står i Långasjö och det är Erlandsson som har hand om den försäljningen osv osv.....  Bjud honom inte mer är 300:- kronor för den är inte värd mer än så,... -bjud honom 300, inte mer. 

Tabellen visar diverse data för  lokomobilen. 4 olika storlekar annonseras
 men verkligheten visar att inga HD12 på 38 hk har tillverkats 


Långasjö maskinen som Tage Johansson i Växjö tippsade Far om.
Maskinen ägdes av Helgo Jakobsson, Grimslövs gård men köptes
genom juridiska ombudet I. Erlandsson. Jönköping 


Far blev ju eld och lågor och han var snabbt i kontakt med nämnda ombud och de möttes på plats. Affär gjordes upp och nu hade Ruben Blom fått bett på lokomobilsamlandet. Den tvåcylindriga maskinen var en HD16, den största av de tre modellerna man tillverkat. Priset var det dubbla mot vad Tage Johansson rått far till att betala men aldrig att far lät denna maskinen gå honom ur händerna. Det var ett drömläge och lokomobil no 8 i ordningen var ett faktum.
NU formades den trio som skulle röra om i lokomobil Sverige under de kommande 40 åren. Far kommenderade sina båda söner till uppställning och det var inget motstånd från vårt håll i detta läget. Att ge sig ut på en sådan expedition var bara spännande och därtill skulle vi ju riva ner maskinhuset vilket jag minns lockade mer än att bärga maskinen? Storebror som var äldst hade redan rutin på lokomobilbärgning och hade medverkat vid samtliga tidigare uppdrag. Undertecknad vars insatser tidigare bara varit av det lättare slaget kom härmed att inskolas till lokomobiljägare i klass med hövdingen själv. Den sagan börjar i Långasjö.


Det välproportionerade cylinderblocket på en HD maskin ger en injektion av
teknik lusta. Helt symetriskt och balanserat är det med regulatorn placerat
centralt mitt på som en krona. 
 
Kontakterna med Tage Johansson blev efterhand allt svalare, Genom att vi lokaliserade allt fler lokomobiler som Tage hade inom sitt revir utvecklades det alltmer till en konkurrens på fältet. Kontakterna avtog för att till slut helt upphöra men respekten för varandra den kvarstod in i det sista och jag vet aldrig att det var någon egentlig konflikt på det personliga planet utan anser det nog mer affärsmässigt.
Vi träffade Tage Johansson vid några senare tillfällen och då märktes inget av att vi konkurrerat om div maskiner. Tage Johansson fick även vid ett tillfälle i Örebro, möjlighet att provköra vår renoverade självgångare vilket var trevligt att kunna bjuda honom. Tyvärr kom han aldrig att besöka oss och ta del av vårt sammanhang innan han gick bort, varför han därmed sållar sig till den skaran av personer man skulle vilja återkalla, få möjlighet att visa resultatet av dessa inledande handlingar, något jag redan varit inne på i tidigare inlägg.

Lokomobilen från Långasjö kom aldrig att köras upp till Kinnekulle utan placerades direkt, som den första maskinen på den nya lokaliseringen i Vättlösa söder om Götene.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar