Stafsjö lokomobilerna tillhör en epok som internationellt brukar beskrivas som experiment eran. Vi pratar då om tids epoken 1875-1895, när så många olika tillverkare verkligen försökte sig på en reguljär tillverkning.
En av dom som utmanade det vedertagna med något annat var Stavsjö Bruk, då deras båda modeller inte ser ut som vilka lokomobiler som helst. Det blir lätt så att man som samlare trånar efter det ovanliga, det som sticker ut från huvudfåran.
Att hitta en Stafsjö lokomobil har ju därför stått rätt högt på önskelistan och när vi så nåddes av den informationen att det skulle finnas en högg det till. Informationen var tunn men den skulle stå på en obebodd gård och vara omöjlig att köpa. Att den stod ute tydde ju på att den måste var i dåligt skick och en bild på hur det skulle kunna tänkas se ut formades omedelbart i min sinnesbild. Men var fanns den? Sagesmannen var nog inte beredd att bara berätta detta rent ut över telefon så jag var tvungen att ta mig till honom. Nu var det ingen omväg eller något svårt beslut för killen annonserade ut en annan lokomobil och hade div veterantraktorer mm varför det snarare var oförsvarligt att inte fara med en gång.
Killen visade sig vara en ovanligt trevlig och initierad människa och tipset om var Stavsjö lokomobilen fanns ville han inte säga men det gick bra att få reda på vem som ägde den. Personen söktes upp och efter ungefär 45 minuter lyckades jag reducera hans tveksamhet tillräckligt mycket, till att låta mig åka dit och se på den. Det var ju inte möjligt för honom att komma med men fick en vägbeskrivning och tog mig däråt.
- Mumlade för mig själv hur kan detta vara sant att vi skall lyckas få se en riktig Stafsjö lokomobil. Det kvittar ju nästan hur dålig den må vara så är det ändå ett fynd.
Ett teknikhistoriskt fynd, andra värden som ekonomi osv är ju så väldigt relativa i sammanhanget att det inte ens är intressant att grubbla över. Och inte var det sagt något om att den var till salu heller utan nu gällde det lokomobilhistorik. Svensk maskinhistoria.
En bom fanns som sagt strax inpå den anvisade vägen och den kvarvarande km eller så fick man gå. Inga problem, vet inte hur många km jag skulle kunna gå i ärendet men det vore många. Ärligt talat så bultade hjärtat lite extra inför vad jag skulle få se och, DÄR,.. ser jag siluetten av en liten stackare till lokomobil.
Jag var beredd på att det kunde vara något helt annat men inte det jag kom till att se. Väl framme ja nästan framme så möttes jag av besvikelsen när jag insåg att denna lokomobilen inte var såsom ritningsbilden hade förespeglat mig.
- NEJ,.. vad är nu detta för något?,... En ångpanna i halvskala med en vanlig stationär Stavsjö maskin liggandes ovanpå. Tillverkade de sådana också? det var något nytt.
Så här finner vi den egendomligt tillverkade maskinen. Saker och ting skall visa sig ha ett sammanhang och även skapa nya frågor när efterforskning i ämnet görs. |
Med all tid världen så dröjde jag där till jag hade sett färdigt. Fotat och analyserat vad det var för något.
- Nja detta är definitivt en bastard, en HPD, ett hemmabygge, men maskin och all armatur det är genuint Stafsjö ingen tvekan. Pannan är verkligen spartansk och billig till sin konstruktion. Ångmaskinen har ju ursprungligen varit en stående maskin som man lagt ner efter div modifieringar. Inte orginal men lite smått genialiskt faktiskt. osv, osv,...
Och så ändrades under hand min inställning till bastarden som stod upp pallad framför mig.
Jag lämnade ett bud som var väl tilltaget och de båda syskonen som rådde om den förstod att den kom bättre till sin rätt i vårt museala sammanhang än att stå där upp pallad på ett cementrör ute i det fria.
Den var så liten att den passade på en truckpall när vi ställde på den på bilen. Orginal så var den försedd med medar av stockar vilka var helt borta. Det var ingen bra version för oss utan vi applicerade ett passande hjulunderställ så att det blir en i sammanhanget betydligt "fanniare" enhet. Historieförfalskning, ja i det korta perspektivet, men allt efter som tiden går blir det justeringen en del av dess historia och lika relevant som att den stationära Stavsjömaskinen blev en lokomobilmaskin på en därtill, då för ändamålet nytillverkad ångpanna.
Följande efterforskningar har gett ett mycket intressant historiskt sammanhang vari denna lokomobilens ursprung finns. Det lämnar jag där hän tillsvidare men vill väldigt gärna få möjlighet att beskriva närmare i ett annat sammanhang.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar