2 sep. 2013

Fennia motor från Gävlefabrik - ytterligare en teknikhistorisk relik



Fennia 3 hk

I kontrast till den enorma elmotorn från Hällekis blev vi vårdnadshavare till en liten fotogenmotor nyligen.  En närbelägen motorentusiast hörde av sig och undrade om vi ville bli vid en liten bensin/ fotogenmotor. Vi hade inget direkt för oss den där kvällen så vi for bort för att se på den och farandes i lastbilen så var processen liten då vi drog på den lille.

Motorn har ett tilltalande yttre rent grundläggande, men har vid något tillfälle adopterats av kompletterings galna ”allt måste gå att köra” ivrare.  För den var försedd med lite udda bits och delar som kanske fått den att puttra och snurra lite men till den fulhetsgrad att det passerat flera steg på straffskalan. Vi har hellre motorn tyst och kall än belastar den med allsköns bråte från bilar och mopeder bara för att den skall röra på sig. Vi finner inte det så viktigt utan bevarar hellre motorns identitet än bygger en bastard. Ok jag kan ämnet sedan många år men låt mig säga det igen. VI gör så, andra gör på annat sätt, men vi säger inte att det ena är mer rätt än det andra. Därmed är den diskussionen undanröjd.

Vad som ursprungligen hänt med original förgasare, magnet mm, vet ingen.  Då den var utan skylt och den förra ägaren inte mindes motorns namn eller tillverkare så triggades  man ju till att söka detta. Vår vän och samlarkollega Thomas Davidsson har en förnämlig hemsida i detta sammanhang och snart hade vi hittat en bild en dylika motor och så identifierades den till en FENNIA.  Tillverkad av Gävle Motorfabrik i Bomhus, Gävle kanske 1916 eller troligen senare.

Så värst mycket mer vet vi inte om dessa motorer men i läsekretsen kanske den finns, så hör gärna av er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar