5 sep. 2013

Målilla Motordagar 2013


Evenemanget är över, publiken har gått hem. Typ 20/24 och 30/40
som dominerat och satt sin prägel på Målilla motordagar 2013 står
 ensamma kvar. Tack för att ni kom det tyckte vi alla om.











Målilla Motordagar 2013

För oss vid Rubens har motordagarna i Målilla kommit att bli lite av gränsövergången mellan sommar och höst, vilket ibland kan kännas lite vemodigt. Att belamra dessa så händelse rika och engagerande dagar med sommarens dödstämpel är ju inte rättvist men första helgen i Augusti är ju trots allt ett bevis på att sommaren snart är över. Målilla Motordagar är så bra att det borde inte gå någon förbi obemärkt, och med rätt tema så kommer man att ytterligare befästa sin position som en av de främsta evenemangen inom denna schanger. Årets motordagar kommer jag att minnas med lite blandade känslor, och någon djupare recension ger jag mig inte in på men det var något avslaget i vissa stycken. Årets Motordagar besöktes således i år utan att vi var engagerade med några grejor och det kändes allt lite torrt.

Följande stycken är dock utifrån min spontana reflektion.



Typ 22 är kanske den mest klassiska Munktellaren 
inom veterantraktorhobbyn. Helt klart den snyggaste 
av  alla de gröna modellerna.


Munktells traktorer fyllde 100 – och firades     

Temat för året var BM –Volvo traktorer  vilket var ett mycket lämpligt tema med anledning av 100 års jubileet av den första traktorn i Eskilstuna. Om det var landets första inhemskt byggda traktor, eller hur man ser på den saken, gentemot motorplogarna är ju en diskussion som går långt tillbaka i tiden. Men oemotsagd tar man sig rätten att tolka som det passar. Där var traktorer både högt och lågt, och mycket folk men allt var koncentrerat till torgen kring Motormuseet. Det östra motorfältet, mot campingen, där ute där Phila pojkarna regerar där var det ju nästan tomt? Vet inte varför man komprimerat allt inne mot centrum. Eller var det så mycket mindre grejor utställda i år?                                 

                                         

 

                                                         Kristdala Motorfabrik fyllde 100 – firades inte



År 1913, i grannorten Kristdala, startades en av Sveriges mest framgångsrika motorfabriker. Och det är förvånande att man firade 100 års minnet av Kristdala motorfabriks födelse med, just ingenting?  Att ha två teman kan tyckas vara lite mycket och kanske både dyrt och svårarbetat, men nog hade väl det gått att lösa? Som en av de större och mest kända motortillverkarna i landet, förankrat lokalt, var ju KRIMO 100 år väl värt ett under tema. Synd att Målillas motorentusiaster inte tog tillfället i beaktande                                      



  Beijers fyller 120 – skall vi fira?    

Om bara 3 år är det 120 år sedan Beijers tillverkade sin första motor 1896 och därmed satte igång hela skeendet som skulle bli motorbältet  i nord östra småland. Jag vill här råda vännerna i Målilla att göra det till det årets tema. Må så vara undertema, men missa inte att fira Beijers motor tillverkning 120 år 2016. Rubens har Beijers motor no 1 från 1896 och den kommer gärna hemåt, liksom den gamla rälsmotorn från Misterhult daterad ca 1904. Det kan verkligen vara en bra start, och historiken är ju delvis klarlagd så låt oss ta ett samlat tag och hedra våra företrädare. Vi är många som kan hjälpa till så ta beslut nu, släpp till och ge oss tid, motivation finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar