22 dec. 2010

Direktörsvagnen från Furuviks Cirkus bildar kö till McDonalds


Diskusions forum
På Järnvägshistoriskt forum, finns en tråd just nu om Cirkus och Tivoli på Järnväg. Detta för att vi frågade om någon där kunde ge svar på hur man band fast dessa på jvgs vagnarna mm. Den stora fina Cirkusvagnen vid Rubens, den före detta direktörsvagnen vid Furuviks Cirkus, har ju några karakteristiska klackar på i varje hörn som vi undrade över vilken funktion den kunde ha vid lastning och surrning? Något riktigt svar har vi inte ännu men väl något förslag. Dessa klackar har vi sett finns på några andra vagnar med men vi hittar kanske svaret framledes.  


Direktörsvagnen från Furuviks Cirkus, här i McDonalds kalasvagns utförande
 vid Kupolen i Borlänge

Kalasvagn och köbildare 
Rubens har inte haft vagnen mer än i några år men var och stötte på den redan strax efter att den ställts upp som kalasvagn vid McDonalds i Borlänge. Det var så att vi kom i kontakt med den genom vårt engagemang vid invigningen av Vägmuseet Pylonen strax intill. Då var den inte till salu men genom att bevaka händelseförloppet så kunde den omhändertas ca 15 år senare. Uppenbarligen fanns där ytterligare någon intresserad lokalt med tivolintresse, för vi vart uppringd av en mycket förtretad man som i bestämnda ordalag förklarade att vi inte hade på den att göra. Det var ju kö på den informerade han. Nu lämnade han inte namn och adress så saken kunde redas ut men om han eventuellt läser detta så är det att förstå, att han behåller sin plats i kön. Det var bara det att vi var först i den kön. 



Det imponerande underedet av trä och stål är i gott skick även om trähjulen
var i starkt behov av renovering.



Begynnade röta
Tur var det väl att det kom bort från McDonalds då den där stod nerskjunken med tydlig röta i trähjulen som följd.  Annars var underedet mycket intakt och de förändringar som var gjorda invändigt ser ut att vara påklistrade ovanpå orginalet. Därigenom så  hoppas vi kunna återställa större delen av det ursprungliga utseendet. Taket har man inför uppställningen vid Kupolen ordnat till på ett förnämligt sätt så det verkar vara underhållsfritt under lång tid. I övrigt  skulle den behöva en ny panel för den som kom på vid förra uppdateringen var inte god nog utan har börjat att falera.   
Trähjulen är renoverade i GB och nu gäller det att hålla dem fria från besvärande fukt. 

Navkapseln vittnar om vem som är tillverkaren.  

Tekniska fakta känner vi inte så mycket till men den är tillverkad av Herman Schumann Wagenfabrik, mellan åren  1903-17. Det är ingen tvekan om att det har varit en mycket fin vagn engång i tiden. Med 2 rum, lanternin fönster och utdragbar balkong var det absolut en prestige vagn för cirkusdirektören. Ursprungligen hästanspännd kan man förmoda, något som nog knappast sker igen, utan nu tänker vi oss en riktig fin självgående lokomobil i dragkroken.  (stavas Munktells



Med förvånandsvärd känsla för att bevara det gamla reviderade man vagnen för att
 passa som kalasvagn. Den är fullt renoveringsbar till att åter bli en prestige vagn. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar