26 dec. 2010

Nu är det slut - Sammanfattning 2010.

En Kristdala bygd motor av F.O.Beijer Mek. Verk. Motorn var en av de första nyförvärven för året och öppnade så även upp för den studie vi senare under året gjorde på motorerna tillverkade under Beijers namn.

Klart men för litet
Nu är det läge för oss att göra en sammanfattning av säsongen 2010. Det har hänt en väldig massa när man går bakåt. Ett år går fort men det hinns med en hel del om man tar vara på tillfällena. När den bistra vintern till slut gav med sig så hade vi fått vår nya museé verkstad klar efter 5-6 års sporadiska insatser. Golvytor ter sig så förunderligt stora innan man börjar att placera grejor på dom. Först det ena och sen det andra innan man plötsligt inser att det borde varit dubbelt så stort. Varenda gång är det så.

Field Marshall och Munktells
Något av det allra första som kom vår väg i våras var en Field Marshall och en Munktells motor.  Dessa underbara Munktells motorer är ju så fina. Nästa trevliga tillskott till samlingarna var ju den lilla fina öppna Beijer motorn som byttes in från en samlarkollega. Jag vet att han är lika seriös som vi, och han led när han skiljde sig från motorn. Vår vän från den affären gick dock inte helt lottlös ur den, utan njöt nog av vårsolens sken när han lastade av sitt inbytesobjekt. Flera intressanta motorer har sedan dykt upp i sommar och samlingarna har även innevarande år utvecklats och något förtätats. För platsbrist, det är vad som blir resultatet av "en motor till bara, en gång till, en motor till osv. Måhända att det är det som bygger samling?
Ytterligare ett par Beijer/Göta motorer har införskaffats och lite annat, varav den mycket intressanta  lilla  horisontella FENIX motorn från lokala Forsviks bruk omnämnd tidigare, sid 19 Nov .  Den bytte vi till oss av en annan känd profil i motorbranschen och är den enda horisontella FENIX vi träffat på under våra 48 år som samlare. Fenix katalogen vi en gång tacksamt erhöll från vår dåvarande supporter, Otto Ekberg på Dagsnäs, innehåller såväl bild som tabell över dessa och visst har vi undrat om där verkligen fanns någon kvar där ute? Nu vet vi svaret, då det idag finns en, en här på RUBENS.  Forsviks Aktiebolag No 273  och 2 hk står det på skylten men året den är tillverkad, det söker vi fortfarande.

Import
Under juli kom första containern hem med en stor självgående lokomobil som inköptes åt en bekant,  engagerad i Rubens. Maskinen kommer att vara lokaliserad här och är idag totalt nerplockad för revision. En Titan traktor kom med hem för en ett annat museums räkning.
Ytterligare en import kom att ske under året som inte kan motiveras utifrån det Svenska kulturarvet, det är Rubens förvärv av Case 9 hk självgående Ånglokomobil från USA. Denna maskin tillverkad 1906 kom i början av december från Wisconsin i container och det var spännande. I containern fanns ytterligare en liten Case för en annan persons räkning, och som kommer att huseras även den i anslutning till Rubens.
Här en bild på årets sista tillskott till samlingarna. 2 st Case lokomobiler i kylan och snön
efter att de  just lämnat containern den 9 december.

Minst men störst
De är exemplar av de minsta självgångarna som gjorts av världens största tillverkaren Case. En 9 hk Case är väl inte någon absolut nödvändighet men är en fin ägodel. Vi såg maskinen min brorson Jonas och jag redan 1993, på den första och enda USA resan vi gjort. Maskinen är i bra skick och den ser vi mycket fram emot att leka med lite under 2011.
Denna import gör att det sammanlagda antalet självgående ångfordon vid Rubens slutar på hela 11 st för tillfället.
2010 var även året då våra PAMPA traktorer, tillverkad i Argentina kom hem hit, efter över 3,5 års väntan. Dessa encylindriga tändkuletraktorer är licenstillverkade Lanz traktorer. Kanske det segaste förvärven vi gjort men en mycket intressant traktor i raden jämte LANZ, HSCS, URSUS, Landini Marshall m.f.l. 
Många är det som tvivlat, och som har skrattat åt denna knepiga parantes i vårt ha- begär men, slutet gott allting gott

Karusell och andra engagemang
Som Karusellhalare hade vi en tuff sesong under 2010, med fler engagemang än något annat år tidigare. Flera gånger tyckte vi att det var fler engagemang än vad som kändes bekvämt. Under 2011 måste det bli lite färre engagemang.

Aldrig har vi varit så engagerade med karusellen som vi var under 2010.
Här är karusellen i full aktivitet  på Fredriksdahl, Hälsingborg i slutet av september.
Dramatik i Vestervik
Mest dramatiskt var det i Vestervik under Juli när karusellen befanns i ändzonen, eller förlängningen av rälsen för ångloket Förstlingen II.  Det är väl nästan glömt nu för de flesta, men vi som var med minns nog alltid hur det brusade till av ånga, ett par kraftiga smällar och tältet som börjag att röra på sig. Det krasar och folk skriker för där på hamngatan beger sig loket ut på fritur på gatstenen ca 15 meter från räls och redlighet. Det gick inte så bra utan de metrar som var kvar mellan Karusellen och "Gatulokomotivet" visade sig vara en tillräcklig säkerhetszon.
Denna gång hände inget men hela branschen fick en varning och en anledning att se över säkerhetstänkandet. Detta är en kollektiv angelägenhet, något som angår oss alla, både som arrangörer, engagerade eller publik.

 Förstlingen 2 testar banan som gatulokomotiv. Denna gången
      ingen skadad men det visar att det finns endel att göra vad gäller
säkerhetstänkande på våra engagemang.

Mycket uppskattning har vi känt i Målilla och här en typisk bild
tagen för några årsedan. En glad Tage Blom som informerar tre intresserade
gubbar om alla kända fördelar med en ångdriven lastbil från 1905 

Evenemangen vi medverkat vid där utöver har varit relativt få, men en av höjdpunkterna är naturligtvis Motordagarna vid Målilla. Det bjuder på mycket engagemang, uppskattning och myggbett.

Det är endel av vad som hänt, spännande år har det varit, och man drömmer sig gärna tillbaka över året och ibland ännu längre. En tanke som kommer allt oftare är hur de gamla gubbarna som tillsammans med vår far grundade intresset, hur de skulle se på verksamheten och utvecklingen, om de fått vara med. Under den långa tidsom vi varit varit med min bror och jag är det många profiler som passerat revy. Vissa är man glad att slippa men det är många man skulle önska att man finge ägna en förmiddag med, för att visa vad som blivit resultatet efter de första försöken av lokomobil och motorköp på tidigt 1960 tal. Gubbar som tippsade om någon motor och berättade och berättade igen, ibland samma sak men som njöt av att vi lyssnade och brydde oss om deras gamle maskin. Det är något jag får lov att återkomma till. 

Tack till alla ni som besökt oss här hemma vid eller mött upp och stöttat och uppmuntrat i verksamheten

Gud bevare Konungen, den tekniska utvecklingen och 2011 års engagemang .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar