I RUBENS samlingar döljer sig bakom en del annat denna lilla Krimo motor om 10 hk. Som den erfarne ser så är den något annorlunda mot en vanlig Krimo i det att den har en horisontell bränsletank. Visst motorn är ju mycket liten dessutom men dessa små, som normalt är betecknade 7-9 hk finns ju trots allt i ett flertal. Så det är inte själva storleken som gör den så speciell. Inte heller är det att den är i stationärt utförande, även om det enligt vår mening är en ur estetisk synpunkt ett klart plus.
Nej, det som är mest spännande är ju att denna modell har kommit att identifieras som "Kalkutta" genom en Indien export som gick om intet. Den exakta storyn vet jag inte men i grova drag skall det ha varit på det sättet att ett antal motorer skeppades ner på consignation och agenten E.M Allcock Ltd kom på obestånd varför motorerna aldrig förtullades utan blev stående för att senare bli returnerade. Detta lär ha skett efter "sista kriget" som de gamle säger eller efter 1945, om vi pratar årtal. Hur många motorer det rör sig om i Cacutta affären vet ingen idag. Efter att de kom hem så såldes de således ut på den svenska hemmamarknaden och det lär finnas förutom denna vår motor, åtminstånde ytterligare tre till. Två av dessa är verifierade till plats för allmän tllgänglighet. Det är Hjärtenholms Lantbruksmuseum och naturligtvis skulle man vilja säga, hos Kristdala Hembygdsförening. Vår motor saknar skyltar men den i Kristdala har alla skyltar kvar och tillverkningsnumret på den motorn är nr 2047 så någonstans ikring där bör det ligga. Skylten berättar att motorn har beteckningen K. Vi är för dåligt pålästa om Krimo så var och hur typ K kommer in i beteckningarna vet vi inte idag men man frestas att fråga om K är för (K)alkutta?
Agenturens skylts sitter kvar på motor nr 2047, och vittnar om en misslyckad export satsning. Indien tur o retur kan inte varit någon bra affär |
Typ K 10 hk no 2047 står det på Hembygdsföreningens motor i Kristdala. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar