1 dec. 2010

Sub-samleriet

Vid sidan av det direkta maskinsamlandet smyger sig en rad tilläggs samlanden på. Det kan röra sig om gjutna sitsar, blåslampor, gamla bilder, kataloger,tändstift, fasta nycklar eller smörjapparater. Det  är ju en enormt stimulerande verksamhet detta med marginal eller kompletteringssamlandet. Fast egentligen är väl ordet sub-samleri ett mycket enklare ord att säga språkpoliserna till trots. Ofta sker det spontant och sporadiskt utan någon direkt strukturerad ambition, i alla fall initialt.



Gjutna sitsar en typisk representant för sub-samlandet idag. Varenda
traktorsamlare har ju ett antal gjutna sitsar och dekorerar  lokalerna med



I vårt fall vet jag inte hur många rubriker man skulle kunna rada upp på listan över sub-collections men en av de tidigaste måste vara sitsarna som far sparade undan redan när vi var barn. Ok han jobbade inte aktivt med att leta men sparade någon då och då när det kom i hans väg. Jag intensifierade det inte förrän kanske på 1980 talet, och nu verkar det som att alla ska samla på just det? 



Smörjapparater underskattad sub-samleri objekt?
Här en kondenserings lubrikator till en ångmaskin och en smörjlåda med bara 2 utgångar från en gammal Beijers tändkulemotor från 1910 talet. Båda nu verkstadsväggs dekoration i nya museeverkstaden från och med idag


En annan sak vi samlat på vid sidan om, det är, (det säger jag inte för då ska väl alla göra det med) men smörjapparater skulle jag kunna samla på för variationerna är många och underbart snygga kan de vara. Fast det kanske jag redan gör föresten för det är ju fler än 10 i hyllorna. Just det, vi samlar och lägger i hyllorna? Så dumt, de skulle ju pryda väggarna istället så man kunde njuta av dem. Det är ju betydligt bättre konst än tavlor och affischer som är så lätta att hänga upp. En annan gång när jag får bättre om tid, d.v.s. tid som jag rår över helt själv, sån tid som man hittar på söndagsmornarna, när alla andra fortfarande sover. När jag får mer av sån tid, då skall jag exploatera mitt sub-samlande, då skall jag borsta och putsa och hänga upp på väggarna. Tills dess skjuver jag väl in lite till i hyllorna.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar