19 dec. 2010

Spritmotor från Bjurtjärn

I ett inlägg från den 29 nov redogjorde jag för hur Kristinehamns lokomobilen från Bjurtjärns gård hamnade på RUBENS.  Vid samma tillfälle erböds far även en gammal motor som enligt J.V. Åström var en tysk spritmotor. Den skulle enligt Åström blivit inköpt av hans far, någon gång strax efter förra sekelskiftet, därför att det fanns ett överskott på träsprit? Hurvida detta skulle vara något mer generellt eller bara något lokalt överskott, det vet vi inte.

Sprit motorn från Bjurtjärn, i 1980 tals tappning. Vagns underredet är demonterat  men kommer troligen att monteras tillbaka igen under 2011.  Nya trähjul har tillverkats för motorn av en " true wheelwright " i  England.  
Möjligen är det en gasmotor, avsedd att gå på stadsgas, vilket förefaller mer rimligt. Om den därigenom kunde köras på träsprit vet vi inte så det får bli en fråga för framtiden. Den fråga som under åren sysselsatt oss mycket har varit fabrikatet på denna magnifika pjäs. Inga bra identifikationer har funnits men de gjutna hjulnaven för transport hjulen var märkta L. Baumann A.G. Lübs. varför motorn var namnad som så. 
Internets underbara värld ger många svar och genom att scanna tyska motorer och utställningar på YouTube hittade vi förra året följande videå snutt ( http://www.youtube.com/watch?v=6Y_aIY8Pk30&feature=fvst )
visandes en "bandsage" med en nästan exact likadan motor. Det är bara att den motorn är en diesel. Företaget som tillverkat den uppges vara Christoph & Unmack vars efterträdare visst skall finnas kvar än idag. (Måste försöka att greppa detta lite framöver) 
Vi fick i alla fall en liten nytändning och beställde genom en hjulmakare i England nya trähjul till motorn.
http://rubensmaskinhistoriska.blogspot.com/2011/01/idag-fick-vi-hem-de-trahjul-vi-korde.html
Nav och hjulringar fanns ju kvar liksom axlar och vändskivor. När vi köpte motorn  i början på 1970 talet stod den ju ute i det fria och orginal trähjulen var ju helt utruttnade så att motorn skjunkit ner till att stå med hjulnaven på hjulringarna. Det var med andra ord endast järndelarna kvar. 

Åldern på motorn är fortfarand helt okänt men vi hoppas ju att kunna identifiera den til såväl typ modell som ålder.


Bilden ovan visar motorns från förgasarens sida. Motorn är
försedd med magnettändning och klafftändning som ses på
 den nedre bilden.



Bilden visar den på sidan av motorn liggande kamaxeln.

4 kommentarer:

  1. Läser Rubens blogg på en Iphone i en vårdcentrals väntrum, en fjärran tanke bara för några år sedan. I sista bilden på "spritmotorn" skymtar man ett band och några bandrullar från en bandtraktor. Bandrullarna är klent dimensionerade och av ekertyp, inget man normalt ser på en bandtraktor. Cletrac använde dock en liknande design på sina ledhjul men detta är självklart ingen Cletrac utan något mycket mer intressant. På rak arm har jag svårt att avgöra om det är en Bates Steel Mule eller en Styr, båda är lika speciella som unika i Sverige. Om jag inte har fel finns båda två repressenterade i Rubens samling. Kanske man får önska ett blogginlägg om någon av dessa eller kanske om båda.

    SvaraRadera
  2. Erik Stenvall, tackar för kommentar och visst det är fullt möjligt att önska på så vis. Skall se på det under helgerna. Kanske det finns utrymme för sondera lite fakta och perputiera lite historik som ligger i huvudet och skvalpar.
    Hälsar Tore Blom

    SvaraRadera
  3. vi är intresserade av klafftändningar och lågspänningsmagneter eftersom vi nu söker återställa en motor från 1903 till just klafftändning. Jag ser bild på en sådan motor hos er - finns det fler?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst skicka mig en email info@rubens.se.

      Radera