18 jan. 2011

Nya trähjul från England

Idag fick vi hem de trähjul vi körde över till en hjulmakare i England för drygt ett år sedan. Det var tre pallar med trähjul som kom hem efter rekonditionering och i ena fallet nytillverkning. Det är Greg Rowland, och hans far Mike som har en rörelse där de reparerar vagnar och trähjul. Det finns förmodligen hjulmakare på närmare håll men då dessa män var erfarna på dessa grövre dimensioner fann vi det lämpligt att ta hjälp från dem. kolla gärna deras hemsida http://www.wheelwright.org.uk/


Ett av de nya hjulen till den tyska motorn vi hämtade på Bjurtjärns gård.
kvar fanns bara navet och hjulbanan, som har återanvänts. Allt trä är nytt.
Spritmotorn från Bjurtjärn
Som vi redogjorde för in en tidigare blogg var det bara de gjutna naven och hjulringarna som var kvar av hjulen när vi köpte motorn från Bjurtjärn gård.  http://rubensmaskinhistoriska.blogspot.com/2010/12/spritmotor-fran-bjurtjarn.html
Dessa har legat på olika ställen och flyttats med risk att förskingras sedan 1970 talet. Genom en händelse kom vi in på Rowlands hemsida vid något tillfälle och vi gjorde ett tvärt kast och såg till att fars dröm om att förse motorn med nya trähjul att bli verklighet. Det blev två större och två mindre trähjul och de gamla axlarna finns även de bevarade så nu blir det att till att ta tag i det och ev blästra och måla. Problem 1, motorn står ett dagsverke in i hallen och är inte lätt att få ut. Problem 2. Tiden


En stuv med trähjul till våra båda ångsprutor. Den röda färgen på de gamla
delarna vittnar om dess tillhörighet.

Ångsprutorna i en trave
I en trave med lite klenare hjul hittar vi 6 st reviderade hjul till våra ångsprutor. Båda våra ångsprutor är
tillverkade av Henrikssons. Den ena kom från Trollhättans stad och den andra från Nybro brandförsvar. Som vanligt så har de stått så att de ruttnat i nerkant och därför var det bara tvunget att se över dessa. De flesta sprutornas hjul var så dåliga att de fått helt nya löt och ett antal nya ekrar. 


Furuviksvagnens hjul
Att göra något åt hjulfrågan på våra trähjuls försedda fordon kom att aktualiseras ytterligare när vi blev vid direktörsvagnen från McDonalds i Borlänge. http://rubensmaskinhistoriska.blogspot.com/2010/12/diskusions-forum-pa-jarnvagshistoriskt.html 



Här ser vi hur några av Direktörsvagnens hjul börjat att falla isär av röta. Att stå nersjunken i marken år ut och år in, ger oundvikligt fuktskador  och ett hjul som detta duger inte att rulla den tunga vagnen speciellt mycket. En härlig känsla att veta att det nu är iordning, som att själv få nya skor, skulle man kunna säga.
 När vi rullat hjulen lite så började de trilla isär så illa var de åtgångna efter alla år i mark och fukt.  Detta är kraftiga hjul med tjocka och breda hjulbanor. Om det så är det enda vi hinner med i vår tid så är denna vagnen nu i alla fall bevarad och försedd med hjul inför framtiden. Problem 3. att hitta en lokal till denna klenod som Furuviksvagnen utgör. En prioriterad fråga inför sommaren.


Här ett av hjulen till direktörsvagnen från Furuviks Cirkus och senare McDonalds
i Borlänge. Här syns tydligt de nya löterna med ett antal nya ekrar.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar