12 jan. 2011

Ett måste är en GMW - gärna med JD "breve" (bredvid)

Kul -rad eller?
Traktorer kom in i vårt samleri relativt sent. Far var inte så intresserad i detta med traktorer som ämne utan i den mån de anslöts så var det utifrån perspektivet av en maskin. En av de första traktorerna som kom hit var
Munktells 22 som var en nostalgisk-tripp far gjorde. När så vi köpte 2 traktorer i Norge i närheten av Lökken började jag får lite tumgrepp på det hela. Det var hos ett kul orginal som hette Oswald Enge. Han bodde i vad jag skulle villja kalla en byssja uppställd i en backakant och jobbade på Lökkens sag og Hyvleri, det minns jag också. Hemma vid  hans byssja stod dessa traktorer som han köpt av någon anledning och som han gärna ville sälja oss. Ja det var egentligen Casen som han ville sälja men det blev båda. På så vis kan man säga att vårt traktorsamlande började i Norge. 

Registret visade vägen
På den tiden läste man i Veterantraktorregistret från Viksta med förundran över att det fanns så många traktorer från 1919, 21, osv. Aldrig trodde jag att vi skulle komma över några så gamla traktorer. Föga anade jag vad framtiden skulle ha i sitt sköte, men jag kan tacka dem för det fina upplägget med namn och telefonnummer på registrerade traktorer. Jag var inte ensam om att ringa upp eller besöka med ambitionen at förvärva, men det fungerade. Väldigt många var intresserade av att sälja i kölvattnet efter glädjen att ha låtit registrera dem. När spänningen tonade av och dog efter ett tag och det inte hände så mycket mer, förstod man att det inte var händelsernas centrum att äga en veterantraktor. Registret var ju fullt av dom och visionerna saknades hos de flesta som då hade dem kvar från förr eller köpt av ren nostalgi. Här var det inte riktigt Ruben som var värd för intresset utan sönernas köplusta och samlingen växte. De riktigt gamla stod i focus men även udda och ljudmässigt rätt. Lanz och JD dög bra, liksom klassikerna i Munktells produktion.
I dag har vi en ansenlig collection av både gamla och udda traktorer, men samlarbilden på traktorsidan skapades ganska mycket "by happening"  eller händelsernas gång, så som det föll sig kanske.


Rubens traktorrad från tidigt 1980 tal. Fortfarande fanns Lanz att köpa och
Munktellarna var det inte mycket intresse för utan de gick lätt att köpa. Austin
 i mitten av raden var nog den mest aktade på den tiden för 25 årsedan.

Mycket har ju hänt på traktorfronten och statustraktorerna var helt andra än de är idag. Vår rad utanför museet på den tiden är alla utbytta tror jag utom Munktellarn. När andra intressantare maskiner kommit inom räckhåll så har plats och resurser inte motiverat till fryst läge utan manat till förändring. En förädling av innehållet kan man säga. Idag är det nog en annan top 10 lista, men en GMW har vi kvar och JD finns och någon.

GMW har varit bland våra favoiter sedan vi började samla och en 
ide om vad som skulle ingå formades. JD visste jag inte mycket om
 förrän Bertil Jönsson i Kassagård utanför Engelholm ryckte igång
sin J-D mod D. DÅ fick jag klart för mig att en J-D vore kul.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar