24 jan. 2011

Högt fall vid Brott plats - Halland?


Carl Kaelble självgående stenkross
Hur far fick tips om denna självgående stenkross det vet jag inte men tror att det var från samma källa som vi fick hjälp från med att köpa loss den självgående lokomobilen i Gustavsbygd.  Lokomobilen skall jag återkomma till, men mannen jag vill tacka och tillskriva äran för detta tips är Per O. Karlsson, Blåningsmåla Kvarn. Och kanske hans kontakt "Skrothandlaren", ja nu jag vet inte hur bundis de var så kontakt får duga. Jag skall inte heller gå in på upptäckten i sig utan den återkommer jag kanske med. Men ställa frågan vill jag, om man kommer till ett nedlagt stenbrott 20-30 år efter arbetets gång, är man då sist eller först på brott platsen? 
I vårt fall definierar vi det som först, då vi beträder brottplatsen med modern blick bakåt för att komma framåt, hänger ni med? 
Långt nere i sänkan står en klenod som nu hör framtiden till och andra som kommer efter oss kommer att finna att den inte står kvar. Vi kom att bli först till att bli sist på plats med maskin.

Här en bild på den självgående Stenkrossen av fabrikat, Karl Kaelble innan
den väcks ur sin Törnrosa sömn. Hur länge den varit parkerad här
 vet ingen men den kommer strax att vara på väg till Götene då, ca 1972-73. 

Historien okänd
Historien bakom denna unika pjäs är fortfarande inte känd i sin helhet men vi har ett sammanhang om än lite gistet. Vårt engagemang här torde tagit sin början 1972-73, och snart hoppas jag att vi kan komma till handling med att renovera maskinen.
Den tycktes oss vara från 1920 talet, då vi egentligen daterade konstruktion och utförande till 1910 tal, men ansåg att med dåvarande krigsförhållanden så var det inte sannoligt att den härrörde sig från tiden innan 1920. Skrivningar och efterforskningar gav klent resultat. Centrala arkiv och instutioner i Tyskland var ovilliga att hjälpa till (och är fortfarande). Men med tillgången till internet hittades en Kaelble specialist och snart hade den identifierats till, Januari 1934. Det var AB Svenska Vägförbättringar som beställt den. Mer än så vet vi inte förrän vi hittar den i ett stenbrott i Halland tidigt 1970 tal.
Tillägg 12-12-15  Hittar i fars lappar att den köptes av Gösta Karlsson Föreningsgatan, Varberg.
Den stod vid sjön Lyngnern Tostared och köptes 1974)

Vid ett av våra tillfällen av ommöbleringar  fotograferades Kaelbles stenkross
och här återges den charmanta maskinen i sin helhet.
Ytterligare exemplar
Vi har mött på ytterligare 2 st liknande enheter, nere i Europa. Där vi på 1980 talet lokaliserade en vid Stoom Centrum Maldegem, och sett någon ytterligare på en tillställning där nere. Sinsheim har vid något tillfälle rapporterats inneha en, men vi har uppfattat att det är en av de tidigare två. Så den är tämligen ovanlig även om mörkertalet döljer ytterligare någon.

Motorn är en encylindrig 4 takts fotogenmotor.

Rostig i gott skick
Då den hade stått ute i alla väder sedan den levererades var den till vissa stycken mycket rostig. Men detta är begränsat till plåtskador iform av taket över maskinen och den platform som krossaren skall stå på längst bak. Genom takets konstruktion över hela maskinen har den skyddats och befinner sig i ett som vi betecknar som mycket god kondition. Motorn som befinner sig i ett skåp precis bakom föraren driver  med plattrem maskinen framåt via en 2 växlad låda i ramen mellan motor och kross. Därifrån  drivs den med kedjor. Krossen drivs med plattrem via andra ändan på maskin axeln. Finns inte en naturlig etage att mata krossen från tvingas man kasta upp all sten på plattformen, varifrån krossaren matas vidare.  



På bilden ser vi krossgapet. Plattformen bakom utgör matarbord för matrialet
och plats för krossaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar