29 jan. 2011

Ljugennes, en maskin vi inte skulle köpa





ÅNGLOKOMOBIL

Munktells Mekaniska Verkstad, Eskilstuna

Tillv nr 5902 år 1917   Klass HD
………………………………………………………………………………………………

- Maskinen såldes som ny till, Kungliga Järnvägsstyrelsen, Jörn.

- Kom till Gården Ljugennes i Burs, Gotland i början av 1940 talet för att tjänstgöra
  som  kraftkälla till gårdens sågverk. Senast den kördes var troligen i början på 50 talet.

- 2007 utbjuden till försäljning  och inköpt av RUBENS Maskinhistoriska
  Samlingar, Götene.

Munktells tillverkade ca 6500 ånglokomobiler, mellan åren 1853-1921.  Den vanligaste modellen var Klass H, tillverkad i 9 storlekar. Klass HD, den dubbelcylindriga, versionen av H tillverkades i 100 ex fördelat på 3 olika storlekar, så som HD10-14-16. Den mellersta modellen, HD14 om 46 hk, var den flertaligaste tillverkad i 66 exemplar. Maskin nr 5902 är idag den enda kända kvarvarande av dessa 66st. Därtill finns några andra HD modeller såsom HD10 (1 st) och HD16 (2 st)bevarade. Samtliga vid Rubens Maskinhistoriska Samlingar  

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så står det på den skylt vi vid ett tillfälle gjorde för denna maskin. Nu har den flyttats till ett bortre förråd så den är inte längre synlig för besökare men värdig en plats i den publika delen är den. Egentligen en smått egendomlig historia var detta på så vis att den kom oss till kännedom för högst ca 7 år sedan. Vi var ursprungligen överens om att vi inte skulle försöka köpa den men när den väl kom upp till salu kände vi att vi måste känna på den innan vi låter den gå. Ingen annan tycktes känna så mycket för den så vi köpte den och var tvungna att fara ut till Gotland och hämta den. Vid närmare undersökningar förstår vi hur väl den passar in i samlingarna och på vad sätt den utgör ett kompliment till de tidigare HD maskinerna.


Lokomobilen i Såghuset på Ljugennes så som den stod 2005
när vi första gången såg den. Under läckande plåttak och utsatt
för naturens nedbrytningsprocess på ett störande sätt.

Maskineriet var helt komplett och även om rosten hade fått grepp om de flesta av
 maskindelarna var den väl värd ett bättre öde än detta. Då 2005 var den inte till
salu så vi såg förutsättningslöst på fortsättningen.




Eftersom maskinen saknade såväl hjul som axlar hade vi med oss detta
och här en bild efter att vi monterat de provisoriska axelcentrum
som vi hade prefabricerat




Maskinen är nu på Hjul och skall strax ut igen i det klara solskenet efter decenier
gömd i ett maskinrum. Tage och Jonas poserar för bild  menas de ser över ekipaket.  




Handskakning  med Tack för affären och lycka till. Maskinen är nu lastad och
Bosse Åkare  har lovat att köra försiktigt.
  




En glad Tage Blom entrar den mangnifika lokomobilen för att
städa av lite prylar innan den rullar från Gården.
  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar