25 jan. 2011

I Borgholm fanns "Gideon" Motorn


Gideon motorn så som den hittades i en trädgård på Öland. I bakgrunden den
huvudled varifrån jag skymtade motorn denna vårdag jag befirade de nya
fastighetsägarna från detta ok.
Det var en gång,.....
Men inte denna gången för nu är det på riktigt. Det måste vara våren 1989 och vi är och hälsar på min yngsta svägerska som går på folkhögskola ute på Öland. Genom Borgholm körde man då, och vek av 90 grader österut inne i byn och sedan uppför lite grann. Jag vill minnas att man väl uppe, kom ut vid väderkvarnarna, för att sedan fara söder över. Men det är egentligen inte intressant för berättelsen, utan det är på hemvägen därifrån som jag i ögonvrån bara helt hastigt i en trädgård, inne i Borgholm, ser vad som ser ut som en motor mellan fruktträden.
Nu när man är ute med familjen så är det ju inte säkert att man råder över vare sig ratt eller rätt. Kommer inte ihåg om det var jag som styrde vagnen eller om det som vanligt, var delegerat till hustrun. Så därför är det ovederelagt om det var med husbondens autoritet eller övertalning och lockelse som jag kom in på bakgatorna så den motor prydda fastigheten blev tillgänglig.
Menas jag söker mig fram till motorn för en lätt glimt sitter resterande del av sällskapet i bilen och skäms. För av någon anledning har sällskapen i dessa sammanhang alltid en förmåga att hitta en massa negativa känslor vid att lyfta fram. Ett mått av okänslighet, är då en tillgång, det lovar jag, det går inte att lyssna på allt jämmer utan det kan gälla att focusera om det skall bli resultat.

Rent flyt
Jag går runt motorn ett varv för att omedelbart styra stegen mot entren.
Sicket flyt. Där står det ett yngre par i dörren som just tillträtt fastigheten och motorn, den var med på köpet  som en belastning. De blir närmast befriade av att jag vill köpa motorn och därmed avlägsna den från tomten.
I sången sjunger man  -Nån däruppe måste gilla mig,....o.s.v. och nu var det uppenbarligen så att lyckan sparka mig i baken. Än en gång kan jag återvända till bilen och berätta för sällskapet att jag köpte motorn.
-Gjorde du? blir svaret i korus  -Hur skall du få hem den?  Fast alla vet att det är en onödig kommentar.


Far gör en första inspektion av sonens motorfynd?
-Ja,a men det var ju en trevlig motor, blir svaret.

Återvänds gata utan back i alla lägen
Inom en vecka är jag och far åter i Borgholm, och en kort stund funderar vi på hur vi bäst lastar den. Det är ju vår så köra ut på gräsplanen det törs vi inte utan, beslutet blir att vi rullar fram den och lastar över staketet. Inte så komplicerat egentligen för gatan är en återvändsgränd så trafik är inte att vänta utan vi vrider över ratten så lastbilen står helt på tvären över gatan. Motorn är lastad i rask takt, det går på rutin, och allt är snart på bilen och vi skall iväg. Någonting är fel? Det slirar och backa går inte för där är staketet vi just lastat över  så vi får fresta med att utnyttja det lilla rakt fram som finns för att försöka komma loss. Med lite rakt fram och några lirkande fram och tillbaka så är det tänkt att vi skall komma ur gamla hjulspår och komma loss. Fram kom vi men far hetsar upp sig och snurrar till det för sig, så han hittar inte backen. Det blir istället lite till framåt, och lite till så nu är han framma vid grannens staket. Med ett par försök till, alla framåt  pressar nu lastbilen hårt på grannanes staket och nu kommer tanten ut och börjar vifta med armarna. Tantens närvaro och viftande ger såklart en motsatt effekt än lugnande på en nu riktigt irriterad Ruben Blom. Efter ytterligare några försök att hitta backen så har han passerat tomtgränsen och tryck av stolpen i dennes staket och är nu inne någon meter med fronten på bilen. Tanten är rasande inför det demolerade staketet och jag fattar inget???
Så till sist när katastrofen är ett faktum lyckas han pela in backen och köra ut ur grannanes trädgård. Även om hon granntanten är alldeles ensam känns det hemskt. Det känns som om det är hela Öland mot oss, och med svansen mellan benen och kroppen fulla av skam, åker vi hemåt efter att adresser utväxlats.  Oj oj vilket öde.


Motorn, staketet vi lastade över och lastbilen i en vy. 
Staketet vi senare skulle demolera är bakom lastbilen
Läget var förtvilat en stund även om vi idag kan skratta åt det.
Hoppas bara grannen fann det komiska i det hela han också.
Staket skall med stolpe lagas.
Senare väl hemkomna så tas kontakt med maken till granntanten och han är totalt oresonlig. Kom och laga det eller skicka så $$$$ mycke pengar. Far trillsknar till och ger beskeded vi kommer ner och lagar staketet.
Vi har ekstolpe och är om någon dag nere igen på denna olycksskapande återvändsgata. Nu är det ingen hemma utan helt utan åskådare lyckas vi laga staketet genom att applicera en ny stolpe i det gamla hålet så det gick åtminstånde smidigt. Slutet gott allting gott.

Giedeon Motorn är en dansk fyrtakts tändkula tillverkad i Horsens 1922. Den är troligen avsedd för fotogen då där finns även ett tändstift. Så mycket mer vet jag inte idag men ytterligare information finns väl att få i grann landet i söder.
Den stora motorsamlaren Jens Lauritzen lovade en gång att översända mer info men han aldrig. Tyvärr är han numera en av våra tidiga kontakter som inte längre är med oss.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar